r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Nadutost stomaka i gasovi

Tema koja će kod mnogih izazivati smešak na licu i spremnost na šalu su gasovi u stomaku – u narodu poznatiji kao vetrovi. Naravno, uz gasove ide i nadutost stomaka (nadimanje), a taj vam par, u praksi, može izazvati mnogo neprijatnosti kada ste u društvu.

Osim problema estetske prirode, nadutost stomaka kod težih slučajeva, može biti toliko izražena da ometa i normalno disanje: želudac i creva se naduju i poput balona koji se širi pritiskaju pluća i srce i ometaju njihovu normalnu funkciju. Dolazi do otežanog disanja, kratkog daha, lupanja srca (ono se “bori” za prostor) pa i aritmije. Još ako je prisutna hijatusna hernija – neprijatnostima kao da nema kraja.

Dakle, prisustvo velike količine gasova u stomaku i crevima može da bude i prilično bolno mada je retko znak nekog težeg poremećaja.

Razlika između termina nadimanje stomaka i nadutost stomaka je u trajanju: Jednostavno rečeno nadimanje je proces stvaranja gasova, a nadutost rezultat.

Tužna devojka pokazuje na balon jer pati od nadutosti stomaka i gasova

Sve je subjektivno

Različiti ljudi različito doživljavaju nadutost stomaka – neki samo kao prolaznu neprijatnost, a drugi kao tihu (nekada i glasnu) patnju koja im ometa normalan život. Nisu svi jednako osetljivi pa kod pojedinaca nadutost creva izaziva pritisak na nerve (setite se vagus nerva) i osećaj da samo što nisu pukli ili da su u sedmom mesecu trudnoće.

Sa druge strane činjenica je da svako ima gasove i to u pozamašnoj količini – obično je to oko 1,5 litar u toku jednog dana.

Da nadutost stomaka nije ni malo retka neprijatnost govore i statistike: čak 30% ljudi je izjavilo da doživljava svakodnevne ili povremene “napade” nadutosti!

Da li ste i vi među ovom ekipom koju muči nadimanje i gasovi? Ako jeste – evo načina da ovaj problem regulišete. Zato osmotrimo problem iz drugih uglova.

Nadutost stomaka i gasovi – zašto nastaju

Nadimanje stomaka i višak gasova obično se pojavljuju posle jela i obično predstavljaju poremećaj u kretanju mišića digestivnog sistema.

Treba razlikovati nadutost (nadimanje) gde su dominantni gasovi od nadutosti usled zadržavanja tečnosti. Naš fokus će biti na nadutosti zbog gasova jer je ovo stanje znatno češće.

Za ovu vrstu nadimanja obično je odgovoran jedan od razloga (nekada i oba) a to su: način na koji se hrana konzumira i same namirnice, odnosno njihov sastav. Koje su to namirnice koje izazivaju nadimanje možete naći u nastavku teksta.

Plišani zec sedi na wc šolji i drži toalet papir šapicom

Kako pobediti nadutost stomaka i gasove

Dobro, možda je podnaslov malo pretenciozan – ono “pobediti” liči kao da ćete se trajno osloboditi gasova – što je, jelte, nemoguće. Ipak, postoji način da ceo problem držite pod kontrolom. Zato pažljivo pogledajte savete, uporedite šta je prihvatljivo za vaš životni stil i krenite u trajno eliminisanje nadutosti!

Saveti za smanjenje nadutosti stomaka i gasova

  1. Jedite više manjih obroka u toku dana – saznaćete da li ste naduti zbog prejedanja ili imate tendenciju ka nadutosti.
  2. Proverite da li ste alergični na neku namirnicu ili namirnice jer su one česti uzroci nadutosti stomaka i gasova. Najčešće namirnice koje izazivaju ove smetnju su: pšenica, mleko, jaja, fruktoza (voćni šećer).
  3. Pijenje gaziranih pića, žvakanje žvaka, pijenje tečnosti kroz cevčicu i konzumiranje hrane u žurbi ili razgovoru – pomaže da nadutost stomaka i gasovi budu vaš verni pratilac.
  4. Ako ste primetili da vam određena hrana ne prija – da vas čini nadutim i stvara gasove, pokušajte da je smanjite ili izbegnete. Konzumiranje masne hrane takođe može da uspori varenje i kod nekih ljudi može izazvati nadutost.
  5. Ugljeni hidrati zvani FODMAP mogu podstaći nadimanje i druge probavne smetnje posebno kod osoba sa Sindromom iritabilnog kolona (IBS).
  6. Veštački zaslađivači mogu izazvati probavne probleme kao što je nadutost i gasovi, posebno ako se konzumiraju u velikim dozama. Pokušajte da izbegavate žvakaće gume bez šećera i druge izvore veštačkih zaslađivača.
  7. Suplamenti mogu pomoći u borbi protiv nadimanja i drugih probavnih problema. To su obično probavni enzimi koji pomažu razgradnju određenih sastojaka hrane.
  8. Zatvor može pogoršati simptome nadimanja. Povećani unos vode i fizička aktivnost mogu biti efikasni protiv opstipacije.
  9. Probiotski dodaci poboljšavaju bakterijsko okruženje u crevima, što smanjuje simptome gasova i naduvenosti.
  10. Pokazalo se da je ulje paprike efikasno protiv nadimanja i drugih probavnih simptoma (testovi rađeni sa pacijentima sa Sindromom iritabilnog creva).

U nastavku možete saznati detalje kako određene postupke i sprovesti.

1. Ograničite porcije

Često se dešava da mislite da ste se naduli, a u stvari ste se prejeli. Dakle, vaša porcija treba da bude manja. Nije teško. Smanjite obrok za ⅓ i već imate značajnu promenu. Uzimajte više manjih obroka tokom dana i pratite šta se dešava.
Lako ćete pronaći da li imate problem sa nadimanjem ili sa prejedanjem jer osoba koja ima problem sa gasovima odnosno nadimanjem stomaka, osetiće nelagodu i kod manje količine hrane.
Ako spadate u grupu onih kojima manje porcije ne izazivaju nadutost – jednostavno smanjite količinu hrane, zatvorite ovu stranicu i posvetite se nečem za vas korisnijem.

BONUS SAVET: Veoma je važno da dobro i dovoljno dugo žvaćete hranu. Time smanjujete količinu vazduha koju progutate sa hranom. Pored toga, sporije ćete jesti i manje hrane pojesti. Win-Win situacija – em manje jedete, em ste manje naduti.

2. Isključite namirnice na koje ste možda intolerantni

U današnje vreme su veoma česte alergije na hranu kao i intolerancija koja je prikrivena jer ne daje burne reakcije.

Kada jedete hranu na koju ste intolerantni to može prouzrokovati suvišnu proizvodnju gasova, nadutost ali i druge simptome.

Nekoliko uobičajenih namirnica i sastojaka koje treba razmotriti kada je u pitanju intolerancija na hranu:

  • Mleko i mlečni proizvodi – sadrže laktozu, a laktoza je povezana sa mnogim problemima probavnog sistema uključujući i nadutost. Inače, laktoza je glavni ugljeni hidrat u mleku pa ju je teško izbeći ako volite mlečne proizvode, osim kroz proces duže fermentacije mleka, mada i tada može da se nađe u tragovima.
  • Fruktoza može stvarati ozbiljne probleme. A fruktoze, naravno, ima u voću. Verovatno ste iznenađeni jer, mogu da se kladim, da ste ubeđeni da je voće najzdravija namirnica i da nema bolje hrane na kugli zemaljskoj, a i šire. To je tačno. Osim ako vam ne stvara gasove. Osim ako vas ne nadima. Tada prestaje da bude zdravo, a vi ga stavljate na “crvenu” listu i prihvatate činjenicu da je sve relativno.
  • Jaja su čest alergen i gasovi i nadutost stomaka su simptom upravo intolerancije na jaja.
  • Pšenica i gluten: mnogo ljudi je danas alergično na gluten – protein koji se nalazi u pšenici, ječmu i nekim drugim žitaricama. Ovaj protein može dovesti do različitih štetnih efekata u procesu varenja uključujući i nadutost i gasove.

žena se drži sa stomak jer ima probleme sa nadutošću i gasovima

FODMAP intermeco

Laktoza i fruktoza su deo veće grupe delimično svarljivih ugljenih hidrata poznate kao FODMAP (skraćenica za prekompleksni naziv na engleskom – neko se baš potrudio da i Englezi polome jezik ukoliko žele da je izgovore u originalu :)).
Radi se o namirnicama sa ugljenim hidratima kratkih lanaca koji se brzo ali i nepotpuno razgrađuju u probavnom traktu. Oni stižu u debelo crevo u većim količinama jer jednostavno osoba nema dovoljno određenih enzima da ih potpuno svari.

Zbog lošeg varenja dolazi do fermentacije u digestivnom traktu i proizvodnje (da, baš u vašim crevima) gasova kao što su vodonik, metan i ugljen dioksid koji negde moraju da se smeste pre nego što budu izbačeni na jedan od dva načina (znate koja već) a delom i asimilovana u organizam. Njihov smeštajni prostor su creva, a delom i želudac, tako da je jasno odakle nadutost stomaka potiče.

Intolerancija na namirnice iz ove grupe je jedan je od najčešćih uzroka nadimanja i bolova u trbuhu. Listu namirnica naći ćete nešto niže – gde se detaljnije objašnjava uloga specifičnih namirnica na nadimanje i gasove u stomaku.

Ako sumnjate da imate alergiju na hranu ili intoleranciju, potražite savet lekara.

3. Smanjite priču tokom jela nadutost stomaka će se smanjiti

Da biste znali zašto je potrebno smanjiti priču tokom jela vratimo se na izvor problema to jest na izvor gasa u probavnom sistemu.
Jedan izvor su bakterije koje stvaraju gas u crevima (ako ste zaboravili priču šta je mikrobiom, a šta SIBO – podsetite se).
Drugi izvor je vazduh koji se guta za vreme obroka ili konzumiranja tečnosti. Još kada je ta tečnost gazirana, što znači sa dodatnom količinom gasova, eto nama nadutosti u najavi.

Gazirana pića sadrže mehuriće ugljen-dioksida – gasa koji se može osloboditi iz tečnosti nakon što dospe u želudac, a dalje vam je sve jasno. Za dodatni unos vazduha „odgovorno “ je i žvakanje žvake, pijenje tečnosti kroz slamčicu, pričanje tokom jela, i jedenje u hodu i žurbi.

4. Ne jedite hranu koja pomaže stvaranju gasova

Neke namirnice sa visokim procentom vlakana utiču na stvaranje velike količine gasova. Ovde spadaju mahunarke kao što su pasulj, sočivo kao i neke integralne žitarice.
Zato je preporučljivo voditi dnevnik ishrane da biste utvrdili da li određena hrana utiče (i koliko) na vašu nadutost.

Interesantno je napomenuti da masna hrana usporava varenje i produžava trajanje osećaja sitosti, ali i omogućava formiranje veće količine gasova u želucu.
Savet je da jedete manje masne hrane i pasulja, prateći šta se dešava i kakav uticaj ima na vašu nadutost.

5. Obavezno probajte dijetu sa niskim FODMAP-om

Da još jednom ponovim, nadutost je čest pratilac drugih poremećaja digestivnog trakta, a posebno iritabilnog kolona (IBS). Inače, Iritabilni kolon je najčešći probavni poremećaj na svetu.
Uzrok njegovog nastanka za sada nije poznat, ali se procenjuje da pogađa čak 14% svetske populacije, od kojih većina nema pojma da ima pomenuti sindrom.

Uobičajeni simptomi su: nadutost, bol u trbuhu nelagoda u stomaku, proliv i/ili zatvor.

Većina IBS pacijenata ima nadutost, a oko 60% njih navodi nadimanje kao svoj najgori simptom, smatrajući ga gorim čak i od bolova u stomaku.

Veliki broj studija je pokazao da ugljeni hidrati iz grupe FODMAP mogu drastično da pogoršaju simptome kod ovih osoba.

Pokazalo se da dijeta sa niskim FODMAP-om značajno smanjuje nadutost i gasove (barem kod pacijenata sa ovim poremećajem).

Dakle, ako imate problema sa nadimanjem, sa ili bez drugih probavnih simptoma, dijeta sa niskim FODMAP-om može biti dobar način da se tih problema rešite. Da škodi svakako neće.

Evo nekih namirnica (koje se često koriste) sa visokim sadržajem FODMAP-a:

  • Pšenica
  • Luk
  • Beli luk
  • Brokoli
  • Kupus
  • Karfiol
  • Artičoke
  • Pasulj
  • Jabuke
  • Kruške
  • Lubenica

Ova dijeta je možda teška za praćenje ako ste navikli da jedete gore nabrojane namirnice, ali vredi isprobati ako imate nadimanje ili druge probavne smetnje. Ravan stomak i lako disanje kao rezultat te dijete, će biti dodatna motivacija (rezultati su vidljivi za 3 do 8 nedelja).

6. Budite oprezni sa veštačkim zaslađivačima

Veštački zaslađivači se nalaze u velikom broju industrijski proizvedenih namirnica, a pre svega slatkiša i napitaka. Generalno, ovi zaslađivači se smatraju dobrom alternativom šećeru, ali u velikim količinama stižu do debelog creva i, naravno, proizvode velike količine gasova.

Zato čitajte etikete na proizvodima koje kupujete i pokušajte da izbegnete one koje sadrže ksilitol, sorbitol i manitol. Najbolje je da potpuno zaobilazite veštačke zaslađivače jer su veliki proizvođači gasova.

7. Uzimajte enzime koji pomažu varenje

Određeni dodaci koji se mogu nabaviti i bez lekarskog recepta pomažu varenju.U pitanju su enzimi koji pospešuju razgradnju, gore spomenutih, teško svarljivih ugljenih hidrata.

Poznati enzimi-pomoćnici su:

  • Laktaza – Enzim koji razgrađuje laktozu, što je korisno za osobe koje imaju intoleranciju na mlečne proizvode i samu laktozu.
  • Beano – Sadrži enzim alfa-galaktozidazu koji je od pomoći u razgradnji nesvarljivih ugljenih hidrata iz različitih namirnica (spomenutih na FODMAP listi).

U mnogo slučajeva ovi dodaci mogu pružiti trenutno olakšanje.

8. Nadutost stomaka ne voli zatvor

Zatvor je čest probavni problem, a uzrok nastanka je različit. Mnogobrojne studije su pokazale da zatvor pogoršava nadimanje i nadutost stomaka.

E sada, tu ima jedna začkoljica: kod zatvora se često preporučuje uzimanje više rastvorljivih vlakana, zar ne? Tačno. A sa druge strane vlakna pomažu stvaranju gasova. I šta sad?
Ostaje samo mera opreza tj. treba ih uzimati oprezno jer vlakna često pogoršavaju stanje.
Zato, akcenat stavite na druge aktivnosti koje sprečavaju pojavu zatvora, a to su fizička aktivnost i povećanje unosa vode.

devojka se drži za stomak jer pati od nadutosti

9. Nadutost stomaka i gasovi će se smanjiti uz probiotike

Kao što je navedeno, gasove proizvode bakterije u crevima i one su najveći uzrok nadimanja.

Postoji mnogo različitih vrsta bakterija koje nastanjuju creva, broj i vrsta variraju od pojedinca do pojedinca.
Logično je da broj i vrsta bakterija imaju veze sa proizvodnjom gasova, a postoje i neke studije koje to potvrđuju.

Nekoliko kliničkih studija pokazalo je da probiotici mogu pomoći smanjenju proizvodnje gasova i nadutosti kod ljudi sa probavnim smetnjama.

Da nije sve crno-belo pokazale su neke druge studije u kojima se navodi da probiotici mogu pomoći u smanjenju gasova, ali ne i simptoma nadutosti. Što će reći – imaćete manje gasova, ali ćete i dalje biti naduti.

Sve to zavisi od pojedinca, kao i od vrste probiotičkog soja koji se koristi. Probiotski dodaci mogu imati i brojne druge prednosti, pa ih svakako vredi isprobati. Međutim, može potrajati neko vreme dok počnu da “rade”, zato budite strpljivi.

10. Ulje paprike u borbi protiv nadimanja!

Nadutost može biti izazvana i izmenjenom funkcijom mišića u digestivnom traktu. Pokazalo se da određeni lekovi koji utiču na grčenje mišića mogu pomoći u smanjenju nadutosti i gasova.

Ulje paprike je prirodna supstanca za koju se veruje da deluje na sličan način. Brojne studije su pokazale da može umanjiti različite simptome kod pacijenata sa IBS-om, uključujući i nadutost.
Inače, ovo ulje je dostupno i kao suplement pa se može nabaviti u bolje snabdevenim apotekama, ali i preko različitih e-shopova na internetu.

Pomoćna sredstva kod nadimanja, nadutosti stomaka i gasova

Aktivni ugalj – tablete aktivnog uglja eliminišu višak gasova u želucu i time smanjuju nadutost. Nije preporučljivo da se koriste duži vremenski period, i ne treba ih piti neposredno pre ili posle uzimanja lekova koje inače pijete, jer će aktivni ugalj i njih apsorbovati.

Homeopatski lekCarbo vegetabilis – se često koristi kao akutni lek za eliminisanje viška gasova, nadutost, podrigivanje i probleme sa varenjem. Isto tako je lek spasa za akutno stanje fizičke iscpljenosti i slabosti.

Kako stojite sa kiseonikom?

Jedno intrigantno pitanje za kraj – da li imate dovoljno kiseonika u organizmu? – postoje tvrdnje da osobe koje imaju problem sa oksigenacijom kiseonika u plućima, imaju kratak dah, nedostatak vazduha (“ne mogu dovoljno da se nadišem”) , imaju i problem sa nadutošću.

Možda zbog astme, ili nekog drugo poremećaja koji smanjuje kiseonik neophodan organizmu.

Proverite! Možda je rešenje za problem sa nadutošću toliko blizu, a vi ga jednostavno ne vidite.

Ukoliko ništa ne pomogne…

Posetite lekara koji će pregledom i analizama isključiti hronično i/ili ozbiljno oboljenje ili stanje.

Ako imate hronično nadimanje koje vam kvari kvalitet života ili se pogoršava naglo – potražite savet lekara.

Uvek postoji mogućnost ozbiljnijih zdravstvenih stanja, a postavljanje dijagnoze probavnih problema može biti dugotrajno i komplikovano.

​Međutim, u mnogim slučajevima nadimanje i nadutost stomaka i gasovi se može smanjiti – ili čak eliminisati – jednostavnim promenama u ishrani.

OZNAKE: fodmapgasovilaktozanadutostprobioticivarenje

NEWSLETTER

Važno je zdravlje