r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Pesketarijanstvo

Sigurno se svakodnevno susrećete sa nekim novim načinima ishrane i njihovim nazivima. Neki od tih trendova su nam daleki i strani, a neki bliži nego što nam se na prvi pogled čini. Jedan od načina ishrane koji je blizak našem podneblju je pesketarijanstvo.

Šta zapravo ovaj naziv znači, šta jedu pesketarijanci i može li ovakav stil ishrane imati pozitivan uticaj na zdravlje, pročitaćete u nastavku teksta.

Salata sa tunjevinom - Pesketarijanstvo

Ko je pesketarijanac?

U većini slučajeva pesketarijanac ne jede meso, ali jede ribu i morske plodove.

Pesketarijanac je osoba koja bira vegetarijansku ishranu sa dodatkom ribe i morskih plodova.

Ovakva ishrana se u većini slučajeva zasniva na celovitoj biljnoj ishrani uz dodatak proteina u vidu ribe i morskih plodova. Većina pesketarijanaca u svojoj ishrani koristi mlečne proizvode i jaja.

Šta jedu pesketarijanci?

Tipična ishrana jednog pesketarijanca uključuje sledeće namirnice:

  • Integralne žitarice i proizvodi od njih;
  • Mahunarke i proizvodi od njih, kao što su tofu, tempeh i humus;
  • Orašasti plodovi i puteri od njih;
  • Semenke, kao što su konopljine, čija i lanene;
  • Mlečni proizvodi, kao što su jogurt, mleko i sir;
  • Voće;
  • Povrće;
  • Riba i morski plodovi, kao što su školjke;
  • Jaja.

Šta pesketarijanci NE JEDU

Pesketarijanci ne jedu meso ni u kakvom obliku, niti prerađevine od mesa, i to:

  • govedinu,
  • svinjetinu,
  • jagnjetinu,
  • piletinu,
  • ćuretinu,
  • divljač,
  • kobasice, viršle, salame, paštete i slično.

Naravno, pesketarijanska ishrana se ne mora zasnivati samo na celovitim i organskim namirnicama i može sadržati visokoprerađene namirnice ukoliko su bez mesnih prerađevina.

Zdrava pesketarijanska ishrana trebalo bi da se zasniva na celovitoj ishrani sa minimalno prerađenim namirnicama.

Namirnice koje jedu peskerarijanci

Primer jelovnika za tri dana

PRVI DAN

  • Doručak: grčki jogurt sa ovsenim pahuljicama i borovnicama
  • Ručak: salata od kinoe, zelene salate, rukole i tikvica uz integralni dvopek
  • Večera: grilovani losos i integralni pirinač

DRUGI DAN

  • Doručak: omlet sa povrćem i sirom
  • Ručak: integralni hleb sa humusom, grilovanim povrćem i grčkom salatom
  • Večera: lazanje bez mesa

TREĆI DAN

  • Doručak: ovsena kaša sa bananom i malinama
  • Ručak: grilovano povrće uz palentu
  • Večera: salata od tunjevine, integralne testenine, feta-sira i paradajza

Da li je pesketarijanstvo dobro za zdravlje?

Postoji mnogo razloga zašto je dobro dodati ribu u vegetarijansku ishranu. Mi ćemo navesti neke od njih.

Više omega 3 masnih kiselina

Riba je najbolji način da unesete dovoljnu količinu omega 3 masnih kiselina u organizam.

Postoji više vrsta omega 3 masnih kiselina i neke se mogu pronaći i u biljkama, dok se druge vrste mogu lako naći u ribi. Vrste omega 3 masnih kiselina kojih nema u biljkama, EPA i DHA, pomažu u očuvanju zdravog organizma i možemo ih pronaći u ribi.

Ove omega 3 masne kiseline pomažu dobroj funkciji mozga, pozitivno utiču na raspoloženje, kao i na zdravlje kardiovaskularnih organa.

Pesketarijanstvo vam omogućuje da povećavate unos proteina

Proteini su potrebno da bi naši organizmi funkcionisali pravilno, a nekada je na vegetarijanskoj ishrani teško doći do proteina. Zato dodavanjem ribe u vegetarijansku ishranu možete postići visokoproteinsku ishranu. A ono što je najbolje od svega: riba i morski plodovi odličan su izbor mršavog, nemasnog proteina, koji se uklapa u zdravu ishranu.

Ostali vitamini i minerali

Proteini i omega 3 masne kiseline nisu jedini nutrijenti koji se mogu naći u ribi i morskim plodovima, tu su i drugi vitamini i minerali.

Ostrige su izuzetno bogate vitaminom B12, koji je neophodan za dobro funkcionisanje organizma, a nije ga moguće dobiti biljnom ishranom. Ostrige su takođe bogate cinkom i selenom.

Dagnje su bogate vitaminom B12 i selenom, a sadrže i mangan i ostale B vitamine.

Na šta bi trebalo obratiti pažnju

Kada je reč o pesketarijanstvu, ne postoji mnogo nedostataka ovog načina ishrane.

Ono na šta bi ipak trebalo obratiti pažnju ukoliko odlučite da se ovako hranite jesu unos i kvalitet ribe.

Idealno bi bilo kada biste ribu i morske plodove mogli da kupujete sveže od pouzdanih ribara ili dobavljača. Ali kako to nije uvek moguće, prilikom kupovine zamrznute morske ribe i morskih plodova potrebno je obratiti pažnju na vrstu ribe koja se kupuje, kao i na određene oznake na pakovanju koje ukazuju na kvalitet i poreklo ribe.

U ribi, a posebno u velikim vrstama, prisustvo žive i ostalih toksina može biti vrlo visoko. Zbog toga je bitno obratiti pažnju na vrstu ribe koju kupujete, ali i na njen unos. To znači da ne bi trebalo svaki dan da jedete morsku ribu i morske plodove, već nekoliko puta nedeljno, i to u manjim količinama.

Zaključak

Pesketarijanstvo može biti izrazito zdrav način ishrane i odličan izbor za nekog ko želi da brine o svom zdravlju.

Na ovaj način, ako izbegavate meso iz određenih razloga, možete unaprediti vegetarijansku ishranu i uneti prekopotrebne vitamine, minerale i hranljive materije.

A ako želite da ovaj način ishrane bude koristan za vaše zdravlje, trebalo bi da na minimum svedete visokoprerađenu hranu i okrenete se celovitim namirnicama.

OZNAKE: dijetaribavegetarijanstvo

NEWSLETTER