Problemi sa varenjem

Da li vam se javlja neprijatan osećaj nakon obroka? Osećate nadutost, pritisak u stomaku ili probadanje i neprijatnost u želucu? Ako je vaš odgovor potvrdan, vrlo verovatno vas muče problemi sa varenjem.

Problemi sa varenjem

Osećaj nadutosti i težine u stomaku, probadanje, gorušica, mučnina i neprijatan osećaj u želucu nisu normalne pojave koje bi trebalo da osećate nakon obroka, već su simptomi loše probave. Kod mnogih osoba razlog pojave problema sa varenjem je nezdrav i brz način života.

U nastavku teksta saznajte kakvi problemi sa varenjem postoje i kako ih možete uspešno izbeći.

Zašto je pravilno varenje bitno?

Pravilno varenje je izuzetno značajno za organizam i naš imuni sistem. Digestivni trakt nam pomaže da se iz tela uklone štetne materije, ali nas i snabdeva hranljivim materijama. U našim crevima se nalazi čak 70% ćelija našeg imunog sistema i zbog toga je bitno održavati pravilan rad creva, pravilno varenje i zdravu crevnu mikrofloru.

Crevna mikroflora su dobre bakterije koje se prirodno nalaze u našem digestivnom traktu. One su zaslužne za održavanje zdravlja creva, ali i čitavog organizma.

Šta izaziva probleme sa varenjem?

Na probleme sa varenjem mogu uticati različiti faktori, od kojih neki mogu biti i virusne ili bakterijske infekcije. Ali uzrok porasta problema sa varenjem kod opšte populacije u današnje vreme najčešće su nezdrav način života, nepravilna i neredovna ishrana, konzumiranje alkohola, pušenje i stres.

Ovakav način života prvenstveno utiče na poremećaj crevne mikroflore (za to su rešenje probiotici) i stvara probleme sa varenjem, a tu su i sledeći simptomi: nadimanje, bol u stomaku, usporeno varenje, grčevi, dijareja i zatvor. A neretko to dalje vodi i do drugih bolesti i loše utiče na celokupno zdravlje.

Saveti za ublažavanje problema sa varenjem

Problemi sa varenjem koji se javljaju u toku dana, koju god hranu da pojedete, mogu biti izuzetno naporni jer uzrokuju bol i utiču na fizičko i psihičko zdravlje.

Uvođenjem drugačijih navika u ishranu i primenom određenih saveta možete poboljšati varenje i rešiti se problema koje imate.

Okrenite se ishrani bogatoj vlaknima

Digestivni trakt je potrebno održavati zdravim, a najbolji način za to je ishrana bogata vlaknima. Hrana koja je bogata vlaknima je povrće, i to pogotovo zeleno lisnato povrće. Ako želite da problemi koji se javljaju nakon obroka, kao što je gorušica, nestanu, u ishranu uključite više povrća – kelj, kupus, zelenu salatu, spanać i rukolu.

Natapajte mahunarke

Nadutost se često javlja nakon konzumacije određene hrane, a naročito mahunarki kao što su pasulj, sočivo, naut. Nekada ta nadutost može izazvati gorušicu, pa mnogi izbegavaju konzumaciju mahunarki. Šteta bi bilo da iz svoje ishrane kompletno izbacite mahunarke jer su bogate raznim vitaminima i mineralima.

Zato, ako želite da pripremite neko jelo od mahunarki, potrudite se da ih držite potopljene u vodi minimalno 8 sati pre nego što počnete sa pripremom. Kontakt mahunarki i vode neutrališe inhibitore enzima, koji mogu praviti probleme.

Probiotičke namirnice - zdrave za varenje

Začini koji pomažu varenju

Mnoge tradicionalne medicine širom sveta vekovima koriste različite začine u medicinske svrhe kako bi ublažili razne tegobe. Tako postoje i određeni začini koji vam mogu pomoći da lakše varite hranu.

Kumin je sjajan začin koji možete dodavati svakog dana prilikom pripreme hrane, a dobar je jer pomaže varenju i ubrzava čitav proces.

Cimet je odličan začin koji vam može pomoći protiv nadutosti, kao i u smirivanju grčeva. Možete ga koristiti u pripremi hrane ili kao dodatak čajevima. Takođe, možete piti i kašičicu cimeta razmućenu u čaši tople vode svakog jutra.

Đumbir je poznat kao odličan lek protiv mučnine i nadutosti. Dodajte ga u jela koja pripremate, u sveže ceđene sokove ili napravite čaj od svežeg đumbira ili đumbira u prahu.

Kurkuma, kao i đumbir, odličan je izbor za ublažavanje gorušice i sprečavanje pojave gasova. Možete je koristiti na isti način kao i đumbir. Ali prilikom korišćenja kurkume najbolje bi bilo da koristite i malo sveže mlevenog bibera jer se kombinacijom ova dva začina oslobađaju sve blagodeti kurkume.

Biljni čajevi

Biljni čajevi nekada mogu biti pravi spas kad se pojave problemi sa varenjem i pomoću njih na lak način možete umiriti bolni stomak ili nervozna creva. Kao što smo pomenuli, čaj od đumbira je uvek dobar izbor, ali pomažu i čaj od nane, kamilice, komorača i maslačka. Ne dozvolite da jedini kontakt sa čajevima imate dok je napolju hladno i nemojte misliti da je čaj jedino dobar za ublažavanje simptoma gripa i prehlada.

Što više vode

Znate i sami da se ljudsko telo sastoji najviše od vode, a zdravom organizmu treba što više vode da bi pravilno funkcionisao. Zato pijte što više vode u toku dana jer ona će pomoći u održavanju zdravog digestivnog trakta. Trebalo bi da znate da se preporučuje da pijete vodu pre obroka, ali nikako u toku jela. Nakon obroka bi trebalo da sačekate bar pola sata pre nego što popijete čašu vode.

Žvaćite što duže

Možda o ovom do sada niste mnogo razmišljali, ali proces varenja počinje upravo u ustima, kada žvaćete hranu. Kako bi se hrana što bolje varila, treba da je što bolje i pravilnije sažvaćete pre nego što je progutate. Hranu bi trebalo jesti polako, a svaki zalogaj žvakati oko 40 puta.

NEWSLETTER

Moj Wiener portal