r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Svetski dan bez duvanskog dima – 31. maj

Svetska zdravstvena organizacija obeležava 31. maj kao Dan bez duvanskog dima. Svake godine se stavlja poseban fokus na štetnost duvanskih proizvoda i duvanskog dima, kao i na specifične teme i oblasti na koje duvanska industrija ima uticaj.

pusenje

Ni ova godina nije izuzetak, pa se tako i ovog 31. maja obeležava Svetski dan bez duvanskog dima, a ovogodišnja tema je Manipulacija duvanske industrije i uticaj na mlađe generacije.

Zašto je bitno obeležavati dan bez duvanskog dima?

Važnost obeležavanja ovog dana je neosporna jer je verovatno mali broj onih koji znaju kako izgleda dan bez duvanskog dima.

Zbog sredine u kojoj živimo i činjenice da je u našoj državi i dalje dozvoljeno pušenje i korišćenje duvanskih proizvoda u parkovima, na ostalim javnim površinama, u ugostiteljskim i sličnim objektima, izvlači se jasan zaključak da nažalost nemamo dovoljno razvijenu svest o štetnosti duvanskih proizvoda.

Upravo zbog toga je bitno da se ovaj dan obeležava svake godine i da se ljudi upoznaju sa stravičnim posledicama koje donosi konzumiranje duvanskih proizvoda.

Takođe je bitno edukovati ljude na temu raznolikosti duvanskih proizvoda, jer nisu samo cigarete štetne.

Duvanska industrija i njegovo veličanstvo PROFIT

Duvanska industrija je jedna od najprofitabilnijih industrija u celom svetu.

  • Tokom 2015. godine kombinovani profit najvećih svetskih duvanskih kompanija je premašio 27 milijardi dolara.
  • Tokom 2018. godine procenjuje se da je na svetskom nivou prodato oko 1 trilion cigareta.
  • Tokom 2018. godine je skočila prodaja e-cigareta za 30%, a prodaja proizvoda koji zagrevaju duvan se udvostručila.

Iako postoji mnogo država u kojima su pušenje i konzumacija drugih duvanskih proizvoda dobro regulisani, ova industrija uprkos svemu – svake godine sve više i više raste.

Razlog  možda leži i u tome što duvanska industrija na vrlo perfidan način uspeva da promoviše nove duvanske proizvode, da ih lažno reklamira i tako privlači nove potrošače.

Manipulacija duvanske industrije i uticaj na mlađe generacija

Duvanska industrija se bavi manipulacijom tržišta skoro od svog postanka i jako velika sredstva se ulažu upravo u specifičnu manipulaciju i u marketing. A ciljna grupa koju targetira već decenijama unazad su mladi ljudi.

Mladi su po „definiciji“ buntovni, neodgovorni, ne razmišljaju previše od svom zdravlju, pa su oni savršena ciljna grupa duvanskoj industriji.

A načini na koje ova industrija pokušava da privuče mlade ljude su mnogi – i ove godine tema Svetskog dana bez duvanskog dima se bavi upravo njima.

Javna tajna je da duvanska industrija ulaže milione u istraživanja javnog mnjenja, pa na osnovu prikupljenih podataka pravi marketinške kampanje, usklađuje dizajn proizvoda, ali i pravi nove proizvode.

Štetno i manje štetno

U poslednjih nekoliko godina na tržištu su se pojavili duvanski proizvodi koji rade po principu zagrevanja duvana i navodno su manje štetni od klasičnih cigareta.

Najčešće ćete videti da se novi duvanski proizvodi reklamiraju kao zdraviji ili kao manje štetni, pa se tako privlače i novi korisnici, ali i zadržavaju stari koji su možda razmišljali da ostave pušenje iz zdravstvenih razloga. Najgore je što ne postoje dokazi da ti proizvodi stvarno jesu zdraviji i manje štetni, a ako i postoji neka studija slučaja, ona je obično finansirana upravo od strane duvanske industrije.

Mlađe generacije su savršena ciljna grupa jer je njih lakše privući, a načini su mnogi:

  • Interesantan i moderan dizajn
  • Različiti ukusi koji prikrivaju realan miris i ukus duvanskog dima
  • Reklamiranje duvanskih proizvoda uz pomoć jutjubera i influensera koje mladi religiozno prate
  • Reklamiranje duvanskih proizvoda u blizini slatkiša, gaziranih i energetskih pića, grickalica

Možda se još uvek pitate, ali zašto su mlađe generacije ciljna grupa? Pa „klinci“ nemaju toliko novca da troše kao stariji, zar ne? To je tačno, ali glavni razlog nije to.

Mlađe generacije će odrasti, a odrasli više neće biti tu. Nema potrebe ulagati u marketing usmeren ka starijim generacijama jer pojedinci već sutra neće više biti tu. Na mladima svet ostaje i oni su ti koji će u budućnosti finansirati rast duvanske industrije. To je razlog zašto je potrebno već deci usaditi ideju o tome kako je pušenje kul, kako bi kad malo porastu prvo posegli za cigaretom pre nego za nečim drugim.

Zastrašujuća statistika

Iako duvanska industrija aktivno radi na zataškavanju brojki, kao i na tome da ih opovrgne, one su tu i realne su.

  • Samo u 2016. godini su duvanski proizvodi uzrokovali preko 1 miliona smrti na svetskom nivou
  • Većina ovih smrtnih slučajeva su uzrokovani konzumiranjem duvanskih proizvoda, odnosno pušenjem, ali čak 884,000 smrtnih slučajeva su uzrokovani pasivnim pušenjem
  • Bolesti i smrtni slučajevi uzrokovani konzumiranjem duvanskih proizvoda su premašili profit duvanske industrije
  • Životni vek pušača je za 10 godina kraći nego kod ljude koji nisu pušači
  • Ukoliko prestanete sa pušenjem pre nego što napunite 40 godina života smanjujete rizik za 90% od bolesti i smrti uzrokovane konzumiranjem duvanskih proizvoda

Gde je rešenje?

Fokus treba usmeriti ka edukaciji, posebno mlađe populacije, kako bi postali svesni koliko su cigarete i duvanski proizvodi zaista štetni. Takođe treba edukovati mlade da prepoznaju manipulativne tehnike kojim se duvanska industrija služi.

Život bez duvanskog dima treba svima da bude cilj, jer time:

  • produžavamo sebi život
  • produžavamo život svojoj deci
  • produžavamo život planeti Zemlji

Život bez duvanskog dima je duži, ali i kvalitetniji i zdraviji život.

NEWSLETTER

S pažnjom prema važnom