Ishrana dece u školskom uzrastu

Poznato je koliko je bitno voditi računa o ishrani u svakom životnom dobu, jer ona direktno utiče na zdravlje, kako fizičko, tako i psihičko. Ali posebno je važno paziti na to kakva je ishrana dece u školskom uzrastu.

Ishrana dece u školskom uzrastu

Deca se u ovom uzrastu još uvek razvijaju, a kako bi izrasla u zdrave jedinke, potrebno je postaviti dobar temelj pomoću kvalitetne ishrane. U današnjem tekstu osvrnućemo se na to kakva bi trebalo da bude ishrana dece u školskom uzrastu, kao i šta bi trebalo izbegavati.

Pravilna ishrana dece u školskom uzrastu

Kako se deca u školskom uzrastu i dalje razvijaju, njihovom telu je potrebna kvalitetna energija, koja će pospešiti zdrav razvoj. Pored fizičkog i mentalnog razvoja dece, njima je i u toku dana potrebna dovoljna količina energije kako bi mogli kvalitetno da provedu dan, usvajaju znanja i obavljaju sve školske aktivnosti.

Deci u razvoju treba obezbediti kvalitetne i redovne obroke, i to tri obroka dnevno i dve užine.

Najveći izazov za decu u školskom uzrastu upravo je ishrana tokom radnih dana, kada su deca u školi. Tada se zbog manjka vremena mnogi često okreću prečicama, pa deca za užinu jedu grickalice i razna peciva. Ipak, pravilna ishrana ne iziskuje previše vremena, već samo malo bolju organizaciju.

Hrana koju bi deca u školskom uzrastu trebalo da jedu:

  • integralne žitarice,
  • povrće,
  • voće,
  • nemasne vrste mesa i
  • mleko, jogurt, mladi sir.

Kada je u pitanju izbor hrane, potrebno je okrenuti se celovitim namirnicama i izbegavati visokoprerađene namirnice. Možda ovo zvuči previše strogo i komplikovano, ali zaista nije.

Ishrana dece u školskom uzrastu

Iz ishrane nije potrebno izbaciti sve vrste peciva i hleba, ali trebalo bi da peciva i hleb budu od integralnog brašna, a ne od belog.

Što se tiče mesa, deca bi trebalo da jedu nemasne vrste mesa kao što su piletina, ćuretina i junetina i različite vrste riba. Mesne prerađevine, kao što su paštete, viršle, salame i slično, trebalo bi izbegavati.

Povrće i voće se podrazumevaju i trebalo bi ih jesti svaki dan u svežem obliku. Naravno, poželjno je jesti i kuvana jela od povrća, a voće se može konzumirati i u vidu različitih šejkova ili sveže ceđenih sokova bez dodatih šećera.

Kada je u pitanju priprema hrane, trudite se da pripremate što više kuvanih, a što manje prženih jela. A kada koristite ulje, koristite hladno ceđeno.

Nepravilna ishrana dece u školskom uzrastu

Često zbog nepravilne ishrane deca postanu ili gojazna ili neuhranjena, što dalje može uticati na njihov razvoj, ali i odnos prema hrani.

Koju hranu deca u školskom uzrastu ne bi trebalo da jedu:

  • slatkiše,
  • grickalice,
  • peciva,
  • brzu hranu i
  • gazirane sokove pune šećera.

Peciva od belog brašna, sve vrste brze hrane, čipsevi, čokoladice, sve vrste slatkiša i konditorskih proizvoda, gazirani sokovi u kombinaciji sa neredovnim obrocima, izostankom doručka, ali i nedovoljnom fizičkom aktivnošću dovode do usvajanja loših navika u ishrani, kao i do pojave različitih zdravstvenih problema.

Deca u školskom uzrastu koja se hrane nepravilno mogu postati gojazna, neuhranjena. Takođe, mogu imati problem sa anemijom, nedostatkom kalcijuma, pojavom dijabetesa i povećanja masnoće u krvi. Pored toga, moguće su pojave i ozbiljnih poremećaja u ishrani, kao što su anoreksija i bulimija. Loša ishrana u periodu razvoja može izazvati i deformitet kičme, rahitis, kao i loš imunitet.

Nepravilna ishrana u toku dana izaziva poremećaj pažnje, hiperaktivnost, ali i letargiju.

Majka i ćerka u kuhinji

Budite uzor svojoj deci

Opšte je poznato da deca lako usvajaju sve novo i to obično usvajaju od onih sa kojima provode najviše vremena. Iako se navike u ishrani mogu usvojiti i od školskih drugara, u većini slučajeva deca se ugledaju na svoju porodicu, i to prvenstveno roditelje.

Ako dete odmalena usvoji zdrave navike, ne samo da neće imati problema u razvoju već će većinu tih navika preneti i praktikovati u odraslom dobu. Zato je vrlo bitno obezbediti dobar temelj svojoj deci i pomoći im u razvijanju zdravih navika.

Dete lako može usvojiti loše navike u ishrani ako njegova porodica nema redovne obroke, ako njegovi roditelji ne doručkuju ili ako se u kući često jedu brza hrana, slatkiši i grickalice.

Zdrave navike u ishrani podrazumevaju:

  • kvalitetnu, raznovrsnu i izbalansiranu ishranu,
  • obavezna tri obroka u toku dana i
  • dve užine između obroka.

Obavezno je da deca u školskom uzrastu ne preskaču doručak jer to može loše uticati na njihovu koncentraciju i dalji tok dana. Kako bi deca što manje imala potrebu za nezdravom hranom, slatkišima i grickalicama, na svom primeru im pokažite koliko alternativa može biti bolja. Kada kažemo „alternativa”, mislimo na grickalice i slatkiše koje možete napraviti sami od kvalitetnih sastojaka i bez dodatog šećera.

Decu bi trebalo uključiti u proces izbora namirnica, kao i u sam proces pripreme obroka. Na taj način bolje će se upoznati sa različitim namirnicama, a i probudiće im se radoznalost i želja da probaju nešto novo.

Ideje za zdrave užine

Kad god ste u mogućnosti, pripremite detetu užinu koju će nositi u školu kako bi izbeglo kupovinu nezdrave užine. A evo i interesantnih ideja za zdrave užine:

  • sendvič od integralnog hleba sa humusom, grilovanom piletinom, kupusom i šargarepom,
  • integralna tortilja sa nemasnim sirom, tunjevinom i zelenom salatom,
  • domaći keks od ovsenih pahuljica sa sušenim brusnicama i medom,
  • krekeri od ražanog brašna sa lanenim semenom i
  • čips od jabuke bez dodatog šećera.

Uz užinu možete spakovati i jogurt ili sveže ceđeni sok od omiljenog voća svog deteta.

OZNAKE: ishrana dece

NEWSLETTER

Moj Wiener portal