r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Kada počinje starenje?

Da li uvek možete da procenite koliko neka osoba ima godina kada je tek upoznate? Verovatno nekad dobro procenite a nekad pogrešite. Za neke kažete da su mlađi, a za druge da su stariji nego što zaista jesu. Praktično, ono što nas u ovom tekstu interesuje je kako i kada počinje starenje.

Šta to tačno određuje nečiju vitalnost, izgled, impresiju koju ostavljamo kod drugih? Skupa garderoba, redovni kozmetički tretmani? Da, ali samo delimično…

kada počinje starenje

Mladolikost je rezultat životnog stila

Dosta faktora utiče na mladolikost. Razlika uglavnom postoji zbog načina života kojim ljudi žive. Ljudi koji ceo život treniraju, vežbaju, šetaju i dosta se kreću mogu izgledati i do 15 godina mlađe, dok oni koji se nikad nisu bavili nekom fizičkom aktivnošću izgledaju starije i skloniji su bolestima. To su činjenice koje i bez bilo kakvih naučnih istraživanja možete i sami da utvrdite bukvalno na svakom koraku.

Istina je da i genetika ima udela. Ipak, ključna stvar je vaš izbor – da li želite da izgledate 15 godina starije i budete lošeg zdravlja ili želite da izgledate mlađe, vitalnije i da budete zdravi. Težak izbor, zar ne? Sa jedne strane – treba se pokrenuti, izaći iz zone komfora i raditi (za mnoge) dosta „neprijatnih stvari“ (vežbanje). A tako je ugodno sedeti ispred TV-a, računara i uživati u grickalicama i seriji kojoj se ne vidi kraj (a početak ste zaboravili…)

Da li ste stari za vežbanje?

Odmah da vam kažemo: NISTE – bez obzira koliko godina imate, niste stari za vežbanje. Nije važno da li imate 25, 50 ili 70 godina, vi možete da vežbate i poželjno je da to redovno radite. Podrazumeva se da nije isti način vežbanja, niti su iste vežbe za one koji imaju 25 i za one koji imaju 70 godina, ali fizička aktivnost je podjednako važna u bilo kom životnom dobu.

Mnoge ljude sprečava da se pokrenu to što nikada u životu nisu vežbali ili su napravili višegodišnje pauze, pa im je ova aktivnost postala strana i isključena iz svakodnevnih obaveza. Ako spadate u ovu grupu ljudi, nemojte dopustiti da vam taj propust stoji na putu i ruinira telo.

Godine su samo brojevi…

Godine nisu bitne ni za početak vežbanja, ni za nastavak istog niti je bitno što ste sada u zrelim godinama, a prvi put počinjete da vežbate – u svim slučajevima sada je pravo vreme jer svako vreme je pravo vreme da promenite ono što ometa kvalitet vašeg života.

Zato je u svakom životnom dobu poželjno vežbati. Sve drugo su samo kolektivno prihvaćeni izgovori i neosnovano pravdanje pred sobom i drugima – jednom rečju samozavaravanje.

Dakle, počnite da vežbate da biste se ponosili svojim godinama i vitalnošću i uživali u bilo kom periodu života – u mladosti, zrelosti i starosti. Što pre počnete – to ćete pre primetiti dobrobiti koje vežbanje donosi.

sredovečni par trči kroz šumu

Istražujte!

Pronađite odgovarajući način vežbanja i brzo ćete osetiti efekte. Nije neobično da ljudi u poznim godinama, čak i u osmoj deceniji počnu sa vežbanjem i postižu odlične rezultate, pa čak i osvajaju medalje. Potražite ih na internetu i poslušajte njihove priče i iskustva koje motivišu i pokreću i zaklete nevežbače :)).

Ne morate da se takmičite za medalju, već za što veći broj dana kada ste vežbali i bili aktivni. To je vaša istinska nagrada.

Fitnes instruktori koji se ovom oblašću bave dugi niz godina, naveli su u jednom istraživanju da stariji vežbači, naročito žene, pokazuju mnogo bolje rezultate od mlađih koji tek počinju da vežbaju – još jedna potvrda da su godine samo broj.

Da li je vežbanje važno za one u zrelim godinama?

Da, apsolutno jeste. Telo samo od sebe stari i to je prirodno, ali ljudi ubrzavaju proces starenja lošim životnim navikama. Jedna od tih loših navika je nepravilna ishrana i manjak vežbanja. Ako vežbate vaše kosti će biti jače, telo zdravije i vi ćete se osećati bolje i vitalnije.

Čak i ako doživite neku povredu, razbolite se, možda čak i odete na operaciju, vreme rehabilitacije se znatno smanjuje ukoliko je vaše telo bilo utrenirano pre toga.

Studija Univerziteta u Birmingenu je pokazala da ljudi koji vežbaju tokom celog života imaju bolji imuni i kardiovaskularni sistem, jače kosti i pokretljivije zglobove. A upravo je stanje krvnih sudova i imunog sistema indikator kada počinje starenje.

Ako volite da vežbate nemojte da prestanete samo zato što imate određeni broj godina i mislite da ste stari. A ako ne vežbate, nemojte da uskraćujete sebi zdravlje i dobrobiti koje se dobijaju vežbanjem, samo zato što vas je okruženje ubedilo da to nije za vas da u „tim“ godinama počnete sa vežbanjem.

Koje su najbolje vežbe za starije osobe?

Svaka vežba je dobra ukoliko je redovno ponavljate. Ako se tek upuštate u ovu avanturu, svakodnevne lagane šetnje su odličan izbor. Posle nekog vremena možete početi sa laganim trčanjem. Ako vam trčanje ne odgovara ili prosto ne volite da trčite, nađite interesantan grupni trening, ličnog trenera ili ako imate iskustva u vežbanju možete sami vežbati kod kuće, napolju ili otići u teretanu.

Vežbe koje će vam sigurno pomoći bez obzira koliko godina imate, su vežbe istezanja koje su idealne za vašu jutarnju rutinu. Nakon buđenja, preporučuje se da uradite nekoliko vežbi istezanja, koje će prijati vašim leđima i zglobovima, a kako vreme bude prolazilo vi ćete se sve bolje osećati.

Joga je odlična za poboljšanje pokretljivosti i cirkulaciju, a to su problemi koji muče veliki broj ljudi koji ne vežbaju. Svakako, najbolje vežbe su one koje vama prijaju, koje vas neće mučiti dok ih izvodite i koje će vam biti zanimljive da ih radite iz dana u dan. Sa redovnom joga praksom ćete znati odgovor na pitanje: Kada počinje starenje – jer starenja praktično neće ni biti!

senior vežba

Kako početi sa vežbanjem?

Verovali ili ne, možete početi da vežbate sedeći! Najpre napravite malu reorganizaciju života – stavite sebe na prvo mesto i izdvojite vreme za vežbanje. Odaberite vežbe koje se rade u sedećem položaju, ako vam je sve drugo naporno. A kada se malo naviknete, lako ćete pronaći druge vrste vežbanja.

Za one koji će početi vežbanje u stolici, evo jedne kratke istinite priče koja odlično ilustruje prethodne tvrdnje o vežbanju.

Čovek koji zna odgovor kada počinje starenje

Junak naše priče je čovek star 83 godine. Živi u selu u okolini Užica i ceo svoj penzijski staž je provodio radeći seoske poslove, kopanje, košenje, vrtlarenje tako da je tokom celog dana bio aktivan. Odmarao se preko dana, kada su vrućine, a onda bi opet nastavio sa poslovima sve do večeri. I tako skoro 30 godina.

Proleća 2019. je operisao kuk i nakon oporavka vratio se svojim poslovima i tako održavao kondiciju. Početkom 2020. godine operisao je karotidu, a samo 15 dana kasnije je dobio grip, tako da je skoro mesec dana proveo u zatvorenom. Što bi se reklo – baš ga je poterao maler.

Uvek postoji način

I kada je konačno bio spreman za šetnju, nije mogao napolje jer je bilo prilično hladno. Prvi put u životu se suočio sa tako dugim periodom fizičke pasivnosti. Razmišljajući kako da nadoknadi fizičku aktivnost setio se, da pored redovnih jutarnjih vežbi koje je naučio kada je operisao kuk i koje svakog jutra radi, počne da radi sklekove. Setio se kako je to radio u vojsci.

Prvog jutra je uspeo da uradi osam sklekova, a onda je postepeno povećavao da bi nakon tri sedmice vežbanja stigao do 20 sklekova svakog jutra.

Šta je u ovoj priči interesantno? To što je radeći sklekove ojačao mišiće ramenog pojasa i što je nakon 10 dana jutarnjeg vežbanja, uspeo da se potpuno ispravi dok stoji i hoda. Do tada je hodao povijen i govorio da se „starost ne da popraviti“. Nužda ga je naterala da se i sam uveri da se starost može itekako popraviti – samo je trebalo da počne i bude uporan. Na sopstvenoj koži uverio se kada počinje starenje – kada prestaneš da budeš aktivan!

I još nešto, sve to i dalje radi tajno, jer niko od ukućana ne zna šta on radi u sobi tokom prvog jutarnjeg sata nakon buđenja. Ne zato što ih se plaši, već zato što je odgovoran i prema sebi i prema njima.

Jednom kada pobedite sopstvenu slabost, stekli se nevidljivu podršku koja svakim narednim danom postaje sve veća i jača – baš kao i vi kada vežbate.

Za kraj

Krećite se i vežbajte! Posvetite se sebi bez griže savesti u odnosu na partnera, decu, unučiće i sve ostale koji su centar vašeg života dok vi polako posustajete. Oslobodite se misli da je sebično baviti se sobom – upravo je suprotno.

Sebično je zanemarivati sebe i očekivati da će se neko iz porodice žrtvovati kada vam pomoć bude neophodna. Mit o požrtvovanosti tog tipa polako bledi i došlo je vreme da svako bude odgovoran prema sebi, svom ponašanju i svom životu u celini. Došlo je vreme kada sami sebi plaćamo životne račune – vreme kada počinje starenje.

A ne zaboravite i narodnu poslovicu: Pitaće te starost, gde ti je bila mladost – mada, sa vežbanjem, mladost može da bude i u pedesetim i šezdesetim i sedamdesetim…

OZNAKE:

NEWSLETTER