r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Najzdraviji ljudi na svetu ne idu u teretanu

Možda ste pomislili da je ovaj naslov šala, jer u eri preporuka za svakodnevno vežbanje, ko bi još dovodio u pitanje odlazak u teretanu? Ali nije, tekst je ozbiljan osvrt na trend sve prisutnijeg poistovećivanja fizičke aktivnosti sa vežbanjem u teretani. Ima ljudi koji pored svih obaveza ne mogu, da u svoj raspored uklope i redovne treninge u teretani a žele da budu aktivni.

Za zdravlje i dobru kondiciju, nisu vam neophodne trake za trčanje ni mašine za vežbanje ili druge sprave koje se mogu naći u teretanama. Za ovakve tvrdnje ne morate nam verovati na reč – sami proverite jednostavno posmatrajući one koji najduže žive. Posmatrajući KAKO žive, čime se hrane, koliko se kreću, shvatićete u čemu je tajna  dobrog zdravlja dugovečnih  ljudi.

zalazak sunca i porodice gde otac diže dete u prirodi

Učimo od onih koji znaju

U mestima širom planete (Plave zone) gde ljudi žive izuzetno dugo i kvalitetno, ne dižu tegove, ne trče maraton niti se bave aktivnim i sistematičnim vežbanjem. Nemaju plan za unos kalorija i proteinskih napitaka, niti striktni program vežbanja u teretanama.

Umesto toga, oni žive u okruženju koje ih neprestano podstiče na kretanje bez da o tome razmišljaju. To znači da uzgajaju povrće u bašti, šetaju tokom dana skupljajući plodove, čuvajući stoku i minimalno koriste mehaničke pogodnosti za rad u kući i dvorištu. Da, čiste kuću metlom, skupljaju lišće grabuljama, uređuju i okopavaju cveće i aktivni su tokom celog dana. Aktivni su i to u prirodi, na svežem vazduhu.

U stvari, istraživači Plave zone utvrdili su da je rutinsko prirodno kretanje jedan od najvažnijih načina da se poveća životni vek čoveka. To je uobičajena navika među svetski najdugovečnijim stanovništvom, bez obzira gde žive. A dovoljno je da pogledate kako žive dugovečni ljudi i u našoj zemlji.

Preporuke koje nisu realne

Naravno, u savremenom svetu za mnoge ljude ovo su prilično nerealne preporuke, jer je veći broj ljudi poslovno „vezan“ za sedenje u kancelariji ispred ekrana računara po ceo dan.

Prirodno kretanje tokom dana moglo bi zvučati ugodno pa i romantično, ali činjenice su da se pre 100 godina samo 10% poslova obavljalo dugotrajnim sedenjem, dok je danas 90% takvih poslova. To znači da je veliki broj ljudi prinuđen na manje kretanja a više sedenja. Međutim, i pored toga postoje jednostavni načini da se unese više kretanja i u savremeni životni stil.

Mali potoci čine veliku reku

Jedan od najboljih načina da se to postigne je mala reorganizacija obavljanja svakodnevnih obaveza i osvešćivanje potrebe za spontanim kretanjem.  To znači da se deca mogu voditi u školu pešice, a da se do prodavnice ili prijatelja može otići biciklom. Jednostavno, odlučite da kraće distance prelazite pešice umesto autom.

Ako se do posla vozite gradskim prevozom, izađite jednu stanicu ranije i hodajte do kancelarije. Kada se vraćate kući, izađite jednu stanicu ranije i hodajte do kuće. Nakon nekog vremena možete izaći dve pa onda tri stanice ranije – kondicija koju ćete hodanjem steći, podstaći će vas da pešice odlazite na posao ili da se tako vraćate kući. A onda će vam se možda još neko pridružiti pa ćete postati idejni pokretač akcije „službenici pešaci“.

A dok hodate do posla, mnoge dobre ideje možete razraditi i ko zna šta još korisno isplanirati. Kada ulazite u zgradu, zaobiđite lift i koristite stepenice – ne treba vam steper u teretani za jačanje mišića nogu i sticanje kondicije. Mnogi kućni poslovi će zahtevati da se istegnete, savijete, stojite na prstima ili čučnete a sve to može biti dobar set spontanih vežbi.

ljudi prelaze ulicu - siluete

Hodanje je lekovito

Nedavna studija Američkog udruženja za rak, otkrila je da hodanje šest sati nedeljno smanjuje rizik od umiranja od kardiovaskularnih i respiratornih bolesti i raka. Ali istraživanje je takođe pokazalo da hodanje čak i samo dva sata nedeljno može smanjiti rizik od bolesti i pomoći vam da živite duže i zdravije.

Hodanje je takođe odličan lek za vaš um. Svakodnevna šetnja smanjuje rizik od demencije za 40%, kaže Anders Hansen, lekar i specijalista psihijatrije sa Кarolinskog instituta u Švedskoj.

Ako su vam  duge šetnje naporne, organizujte se tako da napravite nekoliko kraćih šetnji dnevno bar tri puta po 15-20 minuta. Neće biti naporno, a pozitivno će uticati na vaše psihofizičko zdravlje.

Probajte i da što više poslova obavite stojeći za svojim stolom ili barem da ustajete i krećete se redovno tokom radnog vremena. U pauzi za ručak izađite na svež vazduh, potrošićete neku kaloriju, a ručak će vam više prijati.

Suština je da su naša tela dizajnirana da se kreću. Za takvu aktivnost nije neophodan poseban prostor, teretana i slično. Takođe, ne morate dizati tegove i raditi vežbe na spravama da biste imali kondiciju, dobro zdravlje i kvalitetan život. Jednostavno, prirodnim kretanjem možete postići ono što vam je do sada izgledalo nedostižno.

Za kraj

Postavite sebi tronedeljni izazov i isprobajte ovo što smo predložili. Sigurno ćete i sami otkriti mnogo prilika za kretanje koje ovde nismo spomenuli. Primenite ono što rade stogodišnjaci i ne brinite ni za zdravlje ni kondiciju.

NEWSLETTER

S pažnjom prema važnom