r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Histaminska intolerancija i hronični umor

Imate li ideju šta povezuje ova dva zdravstvena problema? Histamin (histaminska intolerancija) vas možda asocira na alergiju, ali šta će uz to hronični umor? Na prvi pogled može biti zbunjujuće, ali kada malo dublje „zagrebete“ pronaći ćete  kako nastaju i na koji način su povezani.

Najpre ćemo oba stanja opisati tako da ih možete prepoznati ukoliko ih imate. Nakon toga, ako želite i ako ste spremni, moći ćete lakše da primenom preporuka koje su na kraju teksta navedene, rešite oba problema odjednom. Ili bar značajno ublažite. A simptoma je mnogo kod oba poremećaja. Jako su neprijatni i značajno narušavaju kvalitet života. Ipak, uz upornost, razumevanje problema i disciplinu – rešivi su.

Tekst nije kratak. Ako vas mrzi sada da ga čitate, ostavite to za kasnije. Ali ga svakako pročitajte. Informacije koje ćete ovde naći mogu biti korisne za vas i za one sa kojima  ćete podeliti ono što iz ovog teksta naučite.

hronicni umor i histaminska intolerancija

Umesto uvoda

U današnjem užurbanom svetu ljudi su mnogo aktivniji nego ikad ranije pa nije ni čudo što su često umorni. Ipak, kada umor ne prođe posle dobrog noćnog sna, i kada postane redovna pojava, može se reći da je osoba prešla iz umora u fazu iscrpljenosti. A šta se dešava kada iscrpljenost uporno traje i utiče na svaki aspekt života a čini vam se da ništa što preduzmete ne pomaže da se oslobodite simptoma iscrpljenosti?

Na žalost, stanje iscrpljenosti je mučna stvarnost za milione ljudi koji pate od sindroma hroničnog umora. Ako se i vi trenutno borite sa ovim poremećajem, verovatno znate da pronalaženje rešenja za njegovo prevazilaženje može da bude dugotrajno i veoma teško.

I dok moderna medicina i dalje ima više pitanja nego odgovora kada je u pitanju ovaj sindrom, najnovija naučna istraživanja su otkrila interesantne činjenice koje mogu pomoći većem broju hronično umornih da se reše tog problema.

Šta je sindrom hroničnog umora

Naziv sindrom hroničnog umora prilično je jasan. To je neprijatna i često „neprepoznatljiva“ bolest koja obolelima onemogućava da završe čak i jednostavne svakodnevne aktivnosti.

Karakteriše ga ekstremni umor čak i nakon odmora. Sindrom hroničnog umora, ili CFS, takođe je poznat kao mialgični encefalomijelitis (ME), ili sistemska bolest intolerancije na napor (SEID).

Iako je primarni simptom CFS-a obično jak umor koji ometa sposobnost obavljanja normalnih aktivnosti, postoje brojni dodatni simptomi koji je prate:

  • Loša koncentracija;
  • Magla u glavi;
  • Glavobolja;
  • Nesanica i drugi poremećaji spavanja;
  • Anksioznost;
  • Depresija;
  • Bolovi u zglobovima i mišićima;
  • Probavne smetnje;
  • Velika iscrpljenost nakon vežbanja;
  • Uvećani limfni čvorovi;
  • Upaljeno grlo…

Uzroci hroničnog umora

Sindrom hroničnog umora još uvek nije u potpunosti shvaćen, a istraživači nisu utvrdili konkretan uzrok. Nagađa se da CFS može nastati iz niza faktora uključujući sledeće:

  • Hormonska neravnoteža;
  • Loš odgovor imunog sistema;
  • Virusne infekcije;
  • Alergije ili osetljivost na hranu;
  • Oksidativni stres;
  • Povećana aktivnost u mastocitima koji stvaraju histamin…

. . .

Toliko za početak o hroničnom umoru. Upoznajmo sada histamin, njegovu ulogu, simptome intolerancije organizma na histamin i povezanost sa hroničnim umorom.

Uloga histamina u telu

Histamin je vrsta hemikalije poznata kao biogeni amin kojeg telo prirodno proizvodi. Histamin je važan za pravilno regulisanje mnogih telesnih funkcija, uključujući spavanje, krvni pritisak, varenje, seksualnu funkciju, izlučivanje sluzi i kontrakciju glatkih mišića. Laboratorijski je sintetizovan 1907. godine, a nosi ime po grčkoj reči „histos“ što znači tkivo.

Takođe funkcioniše kao neurotransmiter u mozgu, prenoseći hemijske poruke između neurona.

U normalnim okolnostima, telo proizvodi male količine histamina da bi se održala ravnoteža između telesnih sistema. Ali kada telo reaguje na stresore poput alergija, rana ili stranih patogena, bela krvna zrnca – posebno mastociti i bazofili – izlučuju velike količine histamina kao deo imunološkog odgovora tj. odbrane tela.

Nakon oslobađanja u krvotok, histamin uzrokuje da kapilari postanu propustljiviji da bi se bela krvna zrnca mogla kretati kroz njih i da bi mogli ciljano da napadaju uljeze. Povećana propustljivost  kapilara takođe izaziva izvlačenje tečnosti iz tkiva da bi se izbacila masa iritanata.

Šta je histaminska intolerancija

Izraz intolerancija na histamin (histaminska intolerancija) je u stvari – pogrešan naziv (iako se uobičajno koristi) jer nije u pitanju netolerancija, već više preopterećenje.

Histaminska intolerancija se javlja kada se u organizmu skuplja previše histamina. Za ovo postoje dva razloga: Ili zbog viška histamina uglavnom unetog hranom ili zbog oslabljene sposobnosti za razgradnju histamina.

Zamislite nivo histamina kao posudu. Naše telo je dizajnirano za upravljanje i održavanje nivoa histamina do izvesne granice – ali kada je nivo histamina previsok, sud se prepuni i napravi poplavu. Upravo ovo prelivanje posude i poplava stvara simptome povezane sa intolerancijom na histamin.

insulinska intolerancija

Znaci da imate intoleranciju na histamin

Intolerancija na histamin se ispoljava kao:

  • Umor;
  • Magla u glavi i loša koncentracija;
  • Glavobolja ili migrena;
  • Loše spavanje i teški snovi ili nesanica;
  • Anksioznost;
  • Bol u zglobovima;
  • Probavne smetnje;
  • Neobjašnjiva slabost;
  • Neregularan menstrualni ciklus;
  • Oticanje – upala tkiva;
  • Problemi sa telesnom temperaturom (variranje od niske do visoke) ;
  • Vrtoglavica i nestabilnost;
  • Tinitus (različiti zvuci u glavi i ušima) ;
  • Problemi sa disanjem;
  • Tahikardija;
  • Svrab;
  • Osipi;
  • Teške alergije;
  • Želudačni refluks;
  • Mučnina i povraćanje…

Jedna od poslednjih veza nedavno otkrivenih u istraživanjima je i povezanost intolerancije na histamin i Menierove bolesti koja napada sluh i centar za ravnotežu. Dokaz ovoj povezanosti je značajno smanjenje simptoma dotične bolesti posle regulisanja histaminske intolerancije.

Faktori koji doprinose intoleranciji na histamin

Kao što smo videli, intolerancija na histamin je preopterećenost tela histaminom.

Može biti uzrokovana ili povećanom količinom histamina ili smanjenom sposobnošću tela za razgradnju istog.

U većini slučajeva je to kombinacija oba faktora koja rezultira prekomernom količinom histamina u telu.

Više je faktora koji doprinose intoleranciji na histamin, ali su sledeća 4 najzastupljenija i igraju najveću ulogu: Smanjen DAO, Upale u telu koje izaziva hrana, Digestivna neravnoteža, Stres.

Upoznajući mehanizam svakog od ovih faktora na histaminsku intoleranciju – jednostavno možemo da dođemo  do zaključka šta nam je činiti da se eliminiše ovaj problem:

1.    Smanjen DAO

DAO (diamin oksidaza) je enzim u organizmu odgovoran za razgradnju histamina. Ako je DAO slabiji (uticaj unetih pojedinih namirnica koje ga sprečavaju da radi kako treba) ili je nedovoljan nivo ovog enzima da bi se izborio sa količinom sintetizovanog ili konzumiranog histamina, količina histamina će porasti.

Brojni faktori mogu uticati na proizvodnju i dostupnost DAO enzima:

  • Genetika;
  • Određeni lekovi (Nesteroidni, anti-inflamatorni lekovi (brufen, aspirin), Antidepresivi (Prozac, Zoloft, Efeksor…), Imuno modulatori (Humira, Enbrel …), Lekovi protiv aritmije (propanolol, metaprolol, cardizem, norvasc), Antihistaminici (Presing, Alegra, Zyrtec, Benadryl), Blokatori histamina (H2) (Tagamet, Pepcid, Zantac)
  • Konzumiranje alkohola;
  • Neodgovarajuća dijeta ili neodgovarajući način ishrane;
  • Nedostatak vitamina…

2.    Upale u telu koje izaziva hrana

Određeni nivo histamina je prisutan u većini namirnica, ali pojedine sadrže znatno veće količine od ostalih. Hrana koja sadrži visok nivo histamina opterećuje organizam i ako se konzumira u većim količinama od one koju organizam može da toleriše, telo ne može da  razgradi preveliku količinu kroz hranu unetog histamina.

Svaki organizam je specifičan i zato će ista količina hrane bogate histaminom, kod jedne osobe izazvati reakciju a kod druge se ništa neće dogoditi (ili će reakcije biti minimalne).

Postoje i određene namirnice koje podstiču upalu u telu što indirektno dovodi do povećanja nivoa histamina. Namirnice koje izazivaju upala su:

  • Šećer i namirnice koje ga sadrže;
  • Alkoholna pića;
  • Trans masti i rafinirana ulja;
  • Gluten;
  • Natrijum glutaminat (sadrže ga začini);
  • Aditivi u hrani kao što su konzervansi i prehrambene boje;
  • Kukuruz;
  • Soja;
  • Mlečni proizvodi…

3.    Digestivna neravnoteža

Mnogi gastrointestinalni poremećaji mogu doprineti intoleranciji na histamin:

  • Sindrom propustljivih creva;
  • Osetljivost na gluten;
  • Prekomerno razmnožavanje bakterija u tankom crevu (SIBO);
  • Ulcerozni kolitis;
  • Kronova bolest;
  • Upalna bolest creva (IBS)…

Pošto upala i povećani nivo histamina mogu pogoršati celokupno stanje, obolela osoba će praktično dospeti u začarani krug. Upala povećava nivo histamina koji povećava upalu koja povećava histamin koji… i tako u krug.

Neki istraživači nagađaju da intolerancija na histamin može biti posledica prevelikog rasta bakterija u crevima iz nesvarene ili loše svarene hrane. Ovakva hrana doprinosi povećanju histamina jer DAO enzim nije u stanju da ga pravilno razgradi.

4.    Histaminska intolerancija i stres

Kada je telo pod stresom, oslobađa kortizol, hormon koji podstiče nervni sistem da stavi telo u režim preživljavanja aktiviranjem mehanizma „bori se ili beži“. U tom stanju ugroženosti, organizam sve svoje resurse koristi za očuvanje energije da bi je usmerio na upravljanje uočenom pretnjom.

To rezultira kaskadom hormonalnih reakcija koje aktiviraju imunološki sistem i pokreću oslobađanje veće količine histamina.

Ovo je odličan odgovor organizma kada postoji PRAVA pretnja. Ali problem nastaje kada hronični stres aktivira ovakav odgovor koji je neprestano „uključen“ što opterećuje telo velikom količinom histamina.

I drugi hormoni koji su pod uticajem hroničnog stresa direktno i indirektno utiču na povećanje nivoa histamina, uključujući estrogen, progesteron i kortizon.

Histaminska intolerancija – Testovi

  • Eliminacija / ponovno uvođenje
  • Uklonite iz ishrane gore navedene namirnice 30 dana a zatim ih jednu po jednu uvodite u ishranu.
  • Test krvi

Ispitivanje diamin oksidaze

Ukoliko vam testiranje nije dostupno, jednostavan način da proverite nivo diamin oksidaze je da konzumirate hranu koja sadrži nizak nivo histamina i da uključite diamin oksidaza saplement uz svaki obrok. Ako to pomaže da simptomi nestaju znači da imate nizak nivo ovog enzima.

Histaminska intolerancija – Lečenje

Fokus lečenja intolerancije na histamin je smanjenje opterećenosti tela histaminom. S jedne strane ograničavanjem konzumiranog i sintetizovanog histamina, a sa druge povećavanjem sposobnosti tela da razgradi histamin (DAO enzim).

Postizanjem optimalnog nivoa histamina u organizmu simptomi će nestati.

Histaminska intolerancija i preporučena hrana

Nemoguće je u potpunosti izbeći hranu koja sadrži histamin, ali dobrim izborom  prehrambenih  namirnica  može se značajno ograničiti unos histamina. Time se smanjuje celokupno opterećenje organizma histaminom.
Hrana koja sadrži visok nivo histamina i koju treba izbegavati:

  • Alkohol;
  • Fermentisana hrana ili piće (kombuha, kiseli krastavci, kiseli kupus, turšija…);
  • Paradajz, Patlidžan;
  • Hrana koja sadrži veštačke prehrambene boje ili konzervanse;
  • Kvasac;
  • Čokolada i kakao;
  • Mlečni proizvodi;
  • Prerađeno, sušeno, dimljeno ili fermentisano meso;
  • Ostalo meso tretirano hemikalijama – mesne prerađevine…

Nerealno je izbegavati hranu sa visokim histaminom zauvek. Ali pridržavanjem nisko histaminske dijete u trajanju od nekoliko meseci, dok uporedo radite na drugim promenama životnog stila da biste smanjili opterećenost histaminom, mogu se u velikoj meri smanjiti a kod nekih i potpuno ukloniti simptome.

hrana sam niskim nivoom histamina

Dopunske preporuke dijeti kod intolerancije na histamin

DAO dodaci ishrani

Ako se pridržavate ishrane namirnicama koje sadrže nizak nivo histamina, odradili ste dobar deo posla. Ostaje da poboljšate sposobnost tela za razgradnju histamina.

Ovo se može postići konzumiranjem dodatka za povećanje nivoa DAO enzima koji  mogu značajno smanjiti simptome.

Uz pomoć vašeg lekara ili nutricioniste, najlakše ćete pronaći odgovarajući dodatak. Naravno u celu priču je uključena i pretraga interneta jer ćete na taj način najbrže doći do preporučenih dodataka (ima ih ponekad i u nekim prodavnicama zdrave hrane).

Lečenje creva

Zdravlje creva i oslabljena funkcija creva je odnos začaranog kruga, ne samo zbog stvaranja veće količine histamina, već i zbog inhibiranja sposobnosti tela za razgradnju. Ako preduzmete korake za izlečenje creva, smanjićete celokupno opterećenje tela histaminom  i lako ćete održavati zdravi nivo histamina u telu.

Nekoliko jednostavnih koraka da započnete izlečenja creva:

  • Eliminišite upalnu hranu (gluten, kukuruz, soja, šećer, rafinisana ulja i mlečni proizvodi);
  • Dodajte u svakodnevnu ishranu veće količine lekovitih namirnica – povrće, dugo kuvane čorbe od kostiju, zdrave masti i omega 3 masne kiseline;
  • Uzimajte suplemente kao što su glutamin i visokokvalitetne probiotike;
  • Pijte dosta vode;
  • Uspostavite i održavajte redovno pražnjenje creva.

Promene načina života

Sistemska upala je jedan od glavnih uzroka povećane proizvodnje histamina. Najbolji načini za smanjenje hronične upale su, kao što smo rekli isceljenje creva i konzumiranje lekovite hrane.

Postoji i nekoliko drugih promena u načinu života koje mogu doneti značajno poboljšanje a to su:

  • Dovoljno kvalitetnog i okrepljujućeg sna;
  • Redovno lagano vežbanje (intenzivne vežbe poput trčanja ili dizanja tegova mogu pogoršati simptome);
  • Smanjivanje stresa;
  • Redovno opuštanje;
  • Meditacija, joga, ćigong i duboko disanje.

Veza između intolerancije na histamin i sindroma hroničnog umora

I najzad stigosmo do teme ovog članka, a to je veza hroničnog umora i intolerancije na histamin.

Kao što ste primetili postoji značajno preklapanje simptoma između sindroma hroničnog umora i netolerancije na histamin.

Skoro svi nabrojani osnovni faktori za koje se misli da doprinose i izazivaju sindrom hroničnog umora povećavaju nivo histamina u telu.

Preaktivan ili preopterećen imuni sistem, pojačana aktivnost mastocita, virusne infekcije, oksidativni stres, hormonalna neravnoteža i alergije ili preosetljivost na hranu, mogu pokrenuti telo na imuni odgovor izazivajući porast histamina.

Iako su ishrana, dodaci ishrani i promena načina života neophodni za lečenje uzroka bilo koje dijagnoze, važno je da to uradite pod nadzorom zdravstvenog radnika. Ako sumnjate da imate sindrom hroničnog umora ili intoleranciju na histamin, neophodno je da se obratite lekaru koji ima iskustva u lečenju pacijenata sa sindromom hroničnog umora.

Preporučljivo je i korisno da vodite dnevnik simptoma da biste pratili ispoljavanje svojih simptoma u odnosu na druge faktore kao što su ishrana, vežbanje, okruženje, stres itd. To može pomoći vašem lekaru da stekne jasniju sliku, da postavi preciznu dijagnozu i predoči vam mogućnosti za lečenje.

Još nešto za kraj

Ako ste pre početka čitanja ovog teksta verovali da su slučajevi hroničnog umora beznadežni, sada znate da i za to postoji rešenje. Ako ste verovali da vaša intolerancija na histamin nikada neće proći – takođe niste bili u pravu.

Nije jednostavno ali je moguće, a to je dovoljno da motiviše i pokrene one koji su skrhani umorom, iscrpljenošću i intolerancijom na histamin da istraju u promenama neophodnim da bi izašli iz začarane veze dva pomenuta stanja.

Vreme svakako prolazi, na vama je da iskoristite mudro i učinite da radi za a ne protiv vas.

OZNAKE: