r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Kako da uživate u prazničnim slatkišima bez griže savesti

Nije lako biti na određenom režimu ishrane u toku praznika, pogotovo ako ste na nekoj vrsti restrikcione ishrane, a još teže je izbeći slatkiše, preciznije: šećer!

Da se ne zavaravamo: ono što praznike čini posebnim jeste upravo hrana. Mnogo se kuva, prave se kolači i gde god da se okrenete naići ćete na nešto slatko.

Između ostalog, to je jedan od bitnih razloga zašto su nam praznici u lepom sećanju, posebno praznici iz perioda detinjstva kada smo se budili sa zvukom šuškanja kesice omiljenog slatkiša ili čokoladice.

Ali više nismo deca, vremena su se promenila i ni slatkiši više nisu ono što su bili. A i shvatili smo da je rafinisani šećer nešto što bi trebalo maksimalno izbegavati.

Sada se sigurno pitate kako je moguće izbeći šećer za vreme praznika, kada su praznični kolači neodoljivi.

Verovali ili ne, praznici ne moraju biti težak period u godini za sve vas koji pazite na svoje zdravlje, liniju i na unos šećera u organizam. I vi možete uživati u prazničnom duhu i počastiti se bez posledica i griže savesti. A sad ćemo da vam pokažemo i kako to možete da uradite.

Izaberite svoju alternativu

Svi vaši omiljeni praznični recepti se mogu napraviti i bez belog rafinisanog šećera, samo vam je potrebna dobra alternativa.

Rafinisani šećer nije jedini zaslađivač koji postoji i na vama je samo da izaberete onaj koji vam se najviše sviđa. Naša preporuka je da izbegavate veštačke zaslađivače i odlučite se za neki od prirodnih, kao što su:

  • Med – je odlična zamena za šećer u kolačima, ali i toplim napicima.
  • Agavin sirup – daje sjajnu aromu kolačima, a možete ga koristiti i za zaslađivanje kafe ili čaja.
  • Kokosov šećer – je sjajna alternativa običnom šećeru jer ima prirodno nizak glikemijski index.
  • Stevija – a ako želite nešto što ima i nizak glikemijski index i skoro da uopšte nema kalorija, onda je stevija pravi izbor.

Samo da podsetimo da je i kod konzumiranja ovih prirodnih zaslađivača bitna umerenost. Osim stevije koja ima nizak glikemijski indeks i vrlo malo kalorija, ostali zaslađivači imaju približno isto kalorija kao običan šećer. To znači da iako su zdravija opcija utiču na gojenje skoro podjednako kao običan šećer.

Urme su vaši prijatelji

Urma je plod palme i već hiljadama godinama značajan deo ishrane ljudi sa Bliskog Istoka. One su veoma nutritivno bogate i sjajan su izvor gvožđa, mangana, magnezijuma i kalijuma. I ono što je u ovoj priči takođe bitno je to da su pune šećera, prirodnog naravno.

Urme su izuzetno slatke, zato ako ih koristite u kolačima, slatkim hlebovima, tortama i ostalim slatkišima, nećete imati potrebu da koristite bilo koje druge zaslađivače.

Pošto imaju visoku kalorijsku vrednost biće vam dovoljno da pojedete svega jedno parče kolača koji u sebi sadrži urme.

Jednostavne kuglice od urmi i kakaoa

Ove kuglice je veoma lako napraviti, sadrže samo dva sastojka i prave se za nekoliko minuta.

Biće vam potrebno 10 urmi koje ste prethodno potopili u vodu najmanje dva sata i dve supene kašike kvalitetnog kakaoa.

Nakon što su urme odstajale u vodi, izvadite iz njih koštice, stavite ih u secka ili u blender, dodajte kakao i izblendajte sve dok ne dobijete dovoljno čvrstu masu, a mekanu da od nje možete praviti kuglice.

U zavisnosti od veličine urmi, od ove količine možete dobiti oko 10-15 kuglica, koje možete uvaljati u kakao ili kokos. Time ćete ih dekorisati i dati dodatnu notu ukusa.

Kuglice su najlepše kada odstoje u frižideru bar sat vremena.

Ako ste raspoloženi da se igrate i eksperimentišete u ovu osnovnu smesu možete dodati razno koštunjavo voće kao što su kikiriki, bademi ili orasi, a možete dodati i sušeno voće kao što su brusnica ili suve kajsije.

I zapamtite, to što je ovaj slatkiš ukusan ne znači da bi trebalo da pojedete svih 10 kuglica u roku od 2 sata. Energetska vrednost ovog slatkiša je dosta visoka i biće vam dovoljna jedna ili dve kuglice da se zasladite.

Slaniši umesto slatkiša

Kada kažemo slaniši ne mislimo na kupovni čips i slične stvari. Njih bi trebalo da izbegavate tokom cele godine, a naročito u vreme praznika.

Mislimo na slaniše i grickalice koje možete sami da napravite i kontrolišete ono što će se u njim naći, a uvek su pri ruci kada vam se jede nešto slatko.

Odlična ideja su domaći krekeri, lanene pločice ili jednostavno kokice.

Kako bi kokice bile što zdravija varijanta možete ih iskokati na malo maslinovog ulja, a umesto soli koristite druge začine. Kokice sa karijem i kurkumom će vam se sigurno svideti, a ako volite ljutkaste ukuse možete dodati i malo čilija. Eksperimentišite sa začinima i smislite svoju kombinaciju.

Začini koji podsećaju na praznike

Nije šećer jedina stvar koja ukusom podseća na praznike; postoji mnogo drugih začina koji će vas sigurno teleportovati u prazničnu atmosferu.

Zato prilikom pripreme slatkiša ili napitaka koristite začine koji vas asociraju na praznike. Ti začini mogu biti cimet, karanfilić, đumbir, anis i muskatni oraščić. Uz prelepe arome ovih začina zaboravićete na šećer.

Objasnite svoj izbor

Sigurno ste doživeli da vam prijatelji ili rodbina govore kako vam neće biti ništa od jednog parčeta torte ili da se čude kako možete da “mučite” sebe i uskraćujete sebi zadovoljstvo tokom praznika.

Da biste ubuduće izbegli ovakve komentare, bitno je da iskreno i otvoreno saopštite svima svoju odluku i objasnite zašto ste tako odlučili.

Objasnite prijateljima i porodici da ne želite da jedete slatkiše jer hoćete da održavate svoju liniju ili želite da redukujete telesnu težinu.  Recite im da ne želite da konzumirate šećer jer niti je nutritivno vredan, niti zdrav.

Budite otvoreni i možda ćete svojim primerom inspirisati nekog iz svog okruženja da smanji unos šećera i okrene se zdravijim alternativama.

I ono što je najbitnije – uživajte u praznicima. Nemojte dozvoliti da vam se praznici svedu samo na razmišljanje o slatkišima i prejedanje, jer praznici su mnogo više od toga. Iskoristite ih za odmor, kvalitetne razgovore i, jednostavno, uživanje u prazničnoj atmosferi.

NEWSLETTER