Veštački zaslađivači – Dobri ili ipak ne?

Sada već svi dobro znaju koliko šećer nije dobar za naše zdravlje, odnosno da je štetno unositi ga u ogromnim količinama. Upravo zato mnogi se odlučuju za veštačke zaslađivače, koji su već godinama predmet mnogih debata. Veštački zaslađivači se mogu naći u različitim prehrambenim proizvodima, ali se često prodaju i samostalno, kao zamena za šećer.

Veštački zaslađivači

Pojedini tvrde kako veštački zaslađivači nisu štetni, dok drugi žustro brane stav da jesu. Odgovore na pitanja da li su dobri ili ne, kao i koji je njihov najveći problem možete dobiti u nastavku teksta.

Šta su veštački zaslađivači?

Veštački zaslađivači su zamena za šećer koja hrani i piću daje sladak ukus. Ovi zaslađivači su sintetički i često uopšte nemaju kalorije, pa ih zato koriste i osobe na posebnim dijetama.

Svi sintetički zaslađivači su dosta slađi od običnog šećera, pa se konzumiraju u malim količinama.

Vrste veštačkih zaslađivača

Postoji više vrsta ovih zaslađivača, ali nisu svi odobreni za korišćenje. Oni koji su odobreni za konzumaciju i najčešće se koriste u Evropskoj uniji su sledeći:

  • aspartam,
  • neotam,
  • saharin,
  • kalijum acesulfam i
  • sukraloza.

Aspartam je 200 puta slađi od običnog šećera, a može se naći i pod imenom „NutraSweet”, „Sugar Twin” i „Equal”. Često ga ima u prehrambenim proizvodima i pićima, a možete ga prepoznati pod kodom E-951.

Neotam je 13.000 puta slađi od običnog šećera i najčešće se koristi za kuvanje i pravljenje kolača.

Saharin se može naći i pod imenom „Necta Sweet”, „Sweet Twin” i on je 700 puta slađi od običnog šećera. Najčešće se koristi za zaslađivanje pića. Često ga koriste osobe koje imaju šećernu bolest. Smatra se da nema nikakva negativna dejstva na ljudski organizam.

Kalijum acesulfam je još jedan niskokalorijski zaslađivač i može se naći i pod imenom „Sweet one” i „Sunett”. U prehrambenim proizvodima ga možete prepoznati pod kodom E-950.

Sukraloza je 600 puta slađa od običnog šećera i može se naći pod imenom „Splenda”. Najčešće se koristi za kuvanje i pravljenje kolača.

Zašto su veštački zaslađivači postali popularni?

Mnogi su se okrenuli upotrebi sintetičkih zaslađivača upravo iz zdravstvenih razloga. S obzirom na to da ove zamene za običan šećer skoro i da nemaju kalorije, mogu ih koristiti oni koji su na dijetama i pokušavaju da izgube neželjene kilograme.

Zamena šećera sintetičkim zaslađivačima u hrani i pićima može se pozitivno odraziti na gubitak neželjenih kilograma.

Često se osobe sa dijabetesom odlučuju da koriste ove zaslađivače jer nakon njihovog unosa nema naglog skoka šećera iako su slatki.

Sintetički zaslađivači takođe mogu pozitivno uticati na zdravlje zuba, jer, za razliku od običnog šećera, ne izazivaju karijes.

Žuta kutija na stolu sa tableticama veštačkog zaslađivača

Negativna strana veštačkih zaslađivača

Sedamdesetih godina prošlog veka rezultati jedne studije rađene na laboratorijskim miševima pokazali su da postoji povećan rizik od pojave tumora mokraćne bešike ako se unosi prevelika količina veštačkih zaslađivača, saharina i ciklamata.

Ipak, miševi sasvim drugačije vare saharin od ljudi i do danas ne postoje novi dokazi koji bi potkrepili ovu tvrdnju. Na osnovu današnjih podataka ne postoje dokazi koji ukazuju na to da veštački zaslađivači povećavaju rizik od pojave tumora kod ljudi. Ali i pored toga, ciklamat, zaslađivač koji se pored saharina našao u toj studiji, zabranjen je za upotrebu u pojedinim državama.

Kroz istoriju upotrebe ovih zaslađivača zabeleženi su slučajevi glavobolja, depresije, pa čak i napada kod preosetljivih na aspartam.

Ko ne bi trebalo da koristi veštačke zaslađivače?

Sintetičke zaslađivače koji su dostupni u prodaji odobrile su zvanične institucije i smatraju se sigurnim za ljudsku konzumaciju. Ipak, postoje neke osobe koje bi trebalo da ih izbegavaju, i to:

  • osobe sa metaboličkim poremećajima,
  • osobe alergične na sulfonimide (saharin spada u sulfonamide) i
  • osobe sa poremećajem raspoloženja.

Takođe, sve je više dokaza koji ukazuju na to da pojedini sintetički zaslađivači, kao što je sukraloza, negativno utiču na dobre bakterije koje se nalaze u crevima, ali i smanjuju osetljivost na insulin.

Prirodni zaslađivači i zamena za običan šećer

S obzirom na to da se i dalje sprovode ispitivanja sintetičkih zaslađivača i da se svaki dan dolazi do novih saznanja i informacija, nije moguće sa sigurnošću reći da li su zaista dobri ili loši.

Upravo zato treba razmisliti o upotrebi sintetičkih zaslađivača, a ako treba da pronađete alternativu za običan šećer, i za to postoji rešenje. Reč je o prirodnim zaslađivačima, a to su:

  • stevija,
  • eritritol,
  • brezin šećer i
  • kokosov šećer.

Prva tri prirodna zaslađivača su niskokalorična, a svi imaju nizak glikemijski indeks, što ih čini idealnim izborom za osobe sa šećernom bolešću.

Zaključak

Veštački zaslađivači nose određenu dozu rizika iako se ne može sa sigurnošću reći da su zapravo loši. Oni mogu pomoći osobama koje žele da izbace ili smanje upotrebu belog šećera, ali njihov unos može izazvati i neke neželjene efekte.

Najsigurnija opcija ako želite da se zdravije hranite ili morate da prestanete da unosite beli šećer jeste da koristite neki od prirodnih zaslađivača, koji su takođe niskokalorični i imaju nizak glikemijski indeks.

NEWSLETTER

Moj Wiener portal