Vežbanje i njegov uticaj na hormone

Većina ljudi često potcenjuje značaj hormona za opšte zdravstveno stanje i uglavnom ih zamišlja kao misteriozne molekule koji tiho upravljaju telom, dok osoba uglavnom nema pojma šta se zapravo dešava. Ipak, istina je da hormonska ravnoteža igra ključnu ulogu u gotovo svakom aspektu zdravlja.

Vožnja bicikla u suton

Često imamo prilike da čitamo o tome da je opasno kada hormoni nisu u balansu i onda tragamo za pravim rešenjem za svoje probleme. Jedno od najčešćih rešenja upravo je vežbanje iako ga mnogi od nas zapostavljaju i na prvo mesto stavljaju sve ostale obaveze i aktivnosti.

Šta to hormoni rade

Hormoni su hemijski glasnici koji prenose signale između ćelija, tkiva i organa radi održavanja homeostaze ili ravnoteže tela. Utvrđeno je da su odgovorni za gotovo sve: od rasta i razvoja, regulisanja telesne temperature, preko raspoloženja, do regulacije energije i metabolizma. Hormoni su ključni za brojne procese u organizmu, uključujući reproduktivnu funkciju, imunološku odbranu i održavanje ravnoteže tečnosti i soli.

Kada se osećate srećno, tužno, energično ili pospano, za to su odgovorni hormoni. Oni se proizvode u endokrinim žlezdama kao što su hipofiza, štitna žlezda, nadbubrežna žlezda i pankreas.

Pravilna ravnoteža hormona je ključna za optimalno zdravlje, a poremećaji u njihovom lučenju mogu stvoriti razne zdravstvene probleme.

U nastavku izdvajamo nekoliko hormona čije se lučenje može poboljšati uz redovnu fizičku aktivnost.

  • Endorfini – proizvode se u hipofizi i hipotalamusu, a često ih nazivaju i „hormonima sreće”. I zaista, kada nakon dobrog trčanja ili intenzivnog treninga osetite zadovoljstvo, to je do endorfina! Vežbanje podstiče njihovu proizvodnju, što nas čini srećnijima i manje osetljivima na bol.
  • Kortizol – ovaj hormon stvara se u kori nadbubrežne žlezde i može biti pravi neprijatelj kada ga ima više nego što treba. Povišen nivo kortizola može izazvati nesanicu, oslabiti imunitet, a često se ljudi mogu i ugojiti ukoliko im je kortizol iznad preporučenih vrednosti. Zato je važno pronaći pravi trening i vratiti kortizol u normalne vrednosti.
  • Insulin – stvara se u pankreasu i reguliše nivo šećera u krvi. Vežbanje povećava osetljivost tela na insulin i tako poboljšava metabolizam. Čitav ovaj proces je važan kako bi se sprečio razvoj insulinske rezistencije i dijabetesa tipa 2.
  • Testosteron i estrogen – ovo su dva polna hormona koja regulišu reproduktivne funkcije, poboljšavaju libido i celokupno reproduktivno zdravlje. Ukoliko nisu u balansu, mogu nastati razni zdravstveni problemi, a vežbanje je izuzetno dobar način da ovi hormoni budu u ravnoteži.

Vežbanje i hormoni - par trči pored obale u suton

Kako vežbanje doprinosi hormonskoj ravnoteži

Redovna fizička aktivnost na nas utiče mnogo više nego što to zapravo mislimo. Iako mnogi počinju da vežbaju kako bi poboljšali fizički izgled, to nikako ne bi trebalo da bude glavni motiv za fizičku aktivnost. Vežbanje direktno utiče na lučenje i regulaciju raznih hormona u našem telu. Na primer, povišen nivo endorfina prirodno pomaže u borbi protiv stresa i anksioznosti.

Isto tako, vežbanje može regulisati hormone grelin i leptin, koji upravljaju osećajem gladi i sitosti. Zato posle redovnog vežbanja često nemamo potrebu da jedemo nezdravu hranu. Takođe, istraživanja su pokazala da redovno vežbanje može pomoći u stabilizaciji nivoa hormona štitne žlezde, što je ključno za metabolizam i energetsku ravnotežu tela.

Još jedna dobrobit vežbanja je kvalitetan san. Melatonin, hormon koji reguliše san, luči se pravilnije kod onih koji vežbaju redovno.

Koje se vežbe preporučuju

Kada razmišljamo o vežbanju, često zaboravljamo da ne moramo odmah postati profesionalni sportisti ili provoditi sate u teretani da bismo videli rezultate. Ključ je u doslednosti. Preporučuje se najmanje 150 minuta umerenog aerobnog vežbanja svake nedelje, što može uključivati brzo hodanje, lagano trčanje, vožnju bicikla ili čak ples!

Ako ste početnik ili se ponovo upuštate u svet fitnesa nakon duže pauze, bitno je imati realna očekivanja. Ponekad može biti korisno krenuti na grupne treninge ili angažovati ličnog trenera, koji može dati stručne savete i uticati na to da budemo motivisani.

Vodite računa o tome da kombinujete aerobne vežbe sa vežbama snage kako biste postigli dobre rezultate. Ipak, najvažnije je da slušate svoje telo. Ako osećate bol ili nelagodu, dajte sebi vremena za odmor i oporavak. Vežbanje treba da vam pomogne da se osećate bolje i fizički i psihički, a ne da vam stvara neprijatnost.

Zaključak

Ukoliko sledeći put želite da preskočite trening, setite se svega što vežbanje čini za vaš um i telo. Vežbajte kako bi vaše telo bilo zdravo, a ne samo kako biste dobro izgledali. Vežbanje će vam pomoći da vaše telo i hormoni budu u skladu. Pronađite aktivnost za sebe i neka vežbanje postane deo vaše svakodnevice, samo tako ćete biti zdravi i zadovoljni sobom, jer je samo zdravo telo lepo telo.

NEWSLETTER