r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Kako sačuvati mentalno zdravlje

Kako se osećate i kako razmišljate kada vam „viša sila“ , kako se to obično kaže za neočekivane i nepredvidive situacije na koje ne možete lično da utičete, umeša prste u svakodnevni život? Ovog puta, pandemija korona virusa – faktor nepoznatog i nepredvidljivog uticaja, je ta „viša sila“ koja je značajno poremetila naš život. I koja utiče i na fizičko ali i mentalno zdravlje.

Reakcije na novonastalu situaciju, zavise uglavnom od vašeg temperamenta i psihološke strukture, od okolnosti u kojima se nalazite i od okruženja. I sve kad se sabere i oduzme, ostanete opet sami sa sobom u prinudnoj i nametnutoj izolaciji, zaustavljeni i zatečeni.

kako sačuvati mentalno zdravlje

Potrebno je neko vreme da se inercija po kojoj ste živeli slegne i da hladne, razumne i mudre glave razmislite kako da organizujete život u postojećim veoma restriktivnim uslovima.

Zašto? Pa… istorija i iskustvo nas uče da postoji život i POSLE različitih neprilika i nedaća – lokalnih i globalnih – i zato je bitno čuvati i sačuvati pre svega duševno i fizičko zdravlje. O čuvanju fizičkog zdravlja smo već pisali u tekstu o jačanju imuniteta, a sada ćemo se malo pozabaviti mentalnim zdravljem jer ono je poprilično ugroženo u situacijama duže izolovanosti.

Samo još jedan izazov

Pre svega, prihvatite ovu situaciju kao izazov, jer ako razmišljate da ste kažnjeni i za mnogo toga uskraćeni, biće vam teže i više energije će vam oduzimati sve što budete radili – a naročito će vam teško pasti ako ne budete radili – ništa.

Pripremili smo nekoliko jednostavnih predloga da vas pokrenu i podstaknu da budete kreativni u osmišljavanju i sprovođenju svog plana. Nije bitno koliko imate godina ni kojeg ste pola, da li živite u porodici ili ne – plan je primenljiv na svakog pojedinca. Možda će biti potrebne neke korekcije, ali i lično angažovanje na prilagođavanju je deo plana.

Mentalno zdravlje i samodisciplina

Pre nego što pređemo na konkretan plan podsetimo šta je preduslov bez kojega ni jedna akcija ne može biti sprovedena, a to je samodisciplina. Ona je kamen temeljac dobrih i korisnih navika, a razvija se prilično lako – ponavljanjem istih zadataka svakoga dana.

Ako vam to uspe – a sigurni smo da hoće, možete preći na organizaciju svakodnevnog života u uslovima izolacije:

1. Planiranje

Da biste spremno dočekali svaki naredni dan, unapred ga isplanirajte. Iako ceo dan provodite u kući, napravite plan šta i kada ćete raditi. Podelite vreme na segmente i svaki popunite nekom aktivnošću. Neorganizovanost je uzrok nesređenog i haotičnog razmišljanja i ponašanja i u ovakvim situacijama je jednostavno – neprihvatljiva.

Neko pametan je davno zabeležio: „ako je rad stvorio čoveka, onda je organizacija stvorila civilizaciju“. Zato će organizovanost učiniti vaš život u izolaciji kvalitetnijim i potpunijim – podržaće i jačati samodisciplinu.

2. Kvalitetna jutarnja rutina

Ovo treba da bude vaša originalna jutarnja rutina koja će vas oplemeniti i pokrenuti. Kao što se ujutro umivate i doterujete da lepo izgledate, osmislite i obogatite rutinu koja će vas oplemeniti iznutra.

Izaberite ono što vama prija: molitvu, vizualizaciju, meditaciju… Obavezno uključite jutarnju zahvalnost za najmanje tri stvari u životu. Za ceo postupak – dovoljno je i desetak minuta, a rezultate ćete videti već kroz par dana: vaš jutarnji pogled na dan pred vama biće ispunjeniji optimizmom, a mentalno zdravlje ojačano.

3. Jutarnji napitak

Sada imate dovoljno vremena da pripremite šolju toplog, i za ovo vreme, lekovitog čaja ili nekog drugog napitka koji će pomoći detoksikaciju organizma. Topao napitak je bitan: daje osećaj sigurnosti, smirenosti i govori želucu da je sve ok i da ulazimo u jedan miran i organizovan dan.

vežbanje kod kuće

4. Pokrenite se

Nemogućnost izlaska napolje ne sme da bude izgovor za potpunu pasivnost u vreme izolacije. Ako ništa drugo, trčkarajte u mestu svakog jutra 2-3 minuta. I ponovite to još dva puta dnevno. Koristite tegiće ili ako ih nemate – plastične flaše sa vodom kao dodatno opterećenje… Nađite na YouTube-u vežbe (primer za apsolutne početnike) koje baš vama odgovaraju i koje vam pričinjavaju zadovoljstvo.

Tempo odredite sami u zavisnosti od kondicije i trenutnog zdravstvenog stanja. Ako ništa drugo pustite omiljenu muziku i đuskajte jer to će vam popraviti i raspoloženje. Svaki pokret se važi!

5. Proširujte kulinarske vidike

Isprobajte nove, neobične recepte, proučavajte različite sisteme ishrane i pripreme hrane. Dozvolite sebi da se igrate u kuhinji i stvarajte svoje originalne recepte i od toga napravite sopstveni kuvar. Budite maštoviti i ne dozvolite da vas obuzme jednoličnost čak i kada je hrana u pitanju.

Ali, ne preterujte sa konzumiranjem rezultata eksperimentisanja – kod ove vrste aktivnosti potrebna je dodatna samodisciplina – nećemo reći zašto, to je posao ogledala i vage :D. Jer, mentalno zdravlje ne treba da bude izgovor za prejedanje.

6. Čitajte i učite i uradite još nešto

Čitajte knjige koje volite a za koje možda ranije niste imali vremena. Ili učite novi jezik ili usavršavajte jezike koje znate, ali ne baš dovoljno dobro.

Još ideja vezanih za učenje: Učite da crtate ili slikate, učestvujte u online webinarima i družite se online sa ljudima sličnih interesovanja, proučite i napravite porodično stablo… Ideja je bezbroj i zavise samo od vaših afiniteta.

pisanje dnevnika kako terapija

7. Pišite dnevnik

Terapija pisanjem je odličan način samopomoći u ovoj situaciji. Odlučite unapred kada i gde ćete pisati svakog dana. Zatim odlučite o čemu želite da pišete.

Pre nego što počnete, zatvorite oči, duboko udahnite i izdahnite nekoliko puta, opustite se i usredsredite na sebe. Istražite svoje misli i osećanja, a zatim počnite da pišete. Pišite najmanje pet do 15 minuta u početku, a kasnije može i duže, onoliko koliko je dovoljno da prenesete na papir ono što je u vama tog dana i tog trenutka.

Napišite sve što ste želeli da vam kažu roditelji, deca i prijatelji a nisu znali ili umeli da to urade. Pišite šta vas raduje, ispunjava i čini vaš život lepšim. Ispišite sve ono što se niste usudili da kažete a silno ste želeli i oslobodite naboj koji opterećuje vašu dušu. Imajte na umu da pisanje rukom, na poseban način oslobađa od mentalne napetosti.

8. Strah, panika, briga i strepnja

Ništa tako brzo i lako ne može da pomuti zdrav razum kao što može strah. Zato, ako želite da sačuvate zdravlje i ojačate imuni sistem otpustite strah. Umesto da se plašite budite razumni i oprezni.

Izbegavajte da mnogo vremena provodite čitajući i slušajući vesti o broju obolelih i umrlih od korona virusa. Informišite se da budete u toku, i to je dovoljno. Svakodnevno i dugotrajno slušanje i čitanje vesti izaziva zabrinutost i strepnju i odvlači pažnju od ostalih važnih stvari koje svaki dan treba da radite.

9. Dnevna doza smeha je odlična za mentalno zdravlje

Verovatno ste čuli da je smeh lekovit. Odgledajte komediju ili neki video koji će vas nasmejati i opustiti. Imajte na umu da život nikada ne stoji, čak i kada spolja sve stoji.

10. Pomoć drugih – ili pomoć drugima

Ako ste usamljeni i teško se nosite sa ovom situacijom, potražite pomoć i podršku porodice ili prijatelja. Ništa nema tako dobro terapeutsko dejstvo kao razgovor sa osobom u koju imate poverenja.

Sa druge strane, ako imate dovoljno vremena, okrenite se drugima kojima je pomoć potrebna – nekome treba samo razgovor, lepa reč utehe i ohrabrenje ili samo iskren osmeh sa druge strane „žice“.

11. Sumirajte dan svake večeri

Na kraju dana osvrnite se na sve što ste uradili da biste za sledeći dan bili spremniji, organizovaniji i efikasniji. Dajte sebi zadatak, da svakog dana uradite nešto novo, nešto što će odagnati neraspoloženje, pesimizam i bezvoljnost.

Za kraj

Kinezi imaju jednu neobičnu strategiju za prevazilaženje nevolja – kada je neko u velikoj nevolji daju mu dve kutijice i kažu: jednu otvori kada si nesrećan i kad ti je teško, a drugu kada si srećan. Na papirićima u obe kutije nalazi se ispisana poruka „I to će proći“.

Zato, uzmite mentalno zdravlje u „svoje ruke“ jer, sigurno će i ovo proći…

OZNAKE: anksioznostdepresijanesanicastres

NEWSLETTER

Važno je zdravlje