r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Migrene i kako ublažiti simptome

Pojava migrene može dosta nepovoljno uticati na kvalitet svakodnevnog života pojedinca i ometati izvršavanje svakodnevnih obaveza.

Svako ko ima problem sa migrenama zna koliko simptomi mogu biti neprijatni, stoga smo odlučili da odgovorimo na najčešća pitanja o migrenama i da sa vama podelimo jednostavne načine pomoću kojih se mogu ublažiti simptomi.

Šta je migrena?

Migrena je neurološko stanje, odnosno poremećaj koji je praćen mnogim simptomima. A najspecifičniji simptom migrene je intenzivna glavobolja.

Tačan uzrok nastanka migrene zasad je nepoznat, ali smatra se da utiču genetske predispozicije u kombinaciji sa različitim životnim stresorima.

Poznati su okidači koji mogu izazvati trenutnu pojavu migrene i navodimo ih u nastavku teksta:

  • jako svetlo,
  • ekstremni vremenski uslovi,
  • dehidratacija,
  • promene u atmosferskom pritisku,
  • hormonalne promene kod žena tokom menstruacije, trudnoće ili menopauze,
  • intenzivan stres,
  • preglasni zvuci i muzika,
  • intenzivna fizička aktivnost,
  • preskakanje obroka,
  • promene u spavanju,
  • određeni mirisi,
  • određeni lekovi,
  • određena hrana,
  • konzumacija duvanskih proizvoda i
  • konzumacija alkoholnih pića.

Vrste migrena

Postoji više vrsta migrena:

  • migrene bez aure,
  • migrene sa aurom,
  • hronična migrena,
  • akutna migrena,
  • vestibularna migrena,
  • optička migrena,
  • kompleksna migrena,
  • migrena bez glavobolje,
  • hormonalna migrena,
  • migrena izazvana stresom,
  • klaster migrena i
  • vaskularna migrena.

Simptomi migrena

Simptomi migrena se mogu javiti čak i dva dana pre same glavobolje, a mogu se ispoljiti kao:

  • depresija,
  • manjak energije,
  • često zevanje,
  • žudnja za određenom hranom,
  • hiperaktivnost,
  • razdražljivost i
  • kočenje vrata.

Zavisno od toga da li je u pitanju migrena sa aurom ili bez aure, pre njene pojave mogu se ispoljiti određeni simptomi. Kada migrena počne, javljaju se i različiti simptomi, a najčešći su:

  • pojačana osetljivost na svetlost i zvuk,
  • mučnina,
  • vrtoglavica,
  • bol na jednoj strani glave,
  • probadajući ili pulsirajući bol i
  • mučnina i povraćanje.

Često se dešava da jedna osoba ima iskustva sa više vrsta migrena. A najčešće migrene su one sa aurom i bez aure.

Migrene bez aure smatraju se čestim migrenama i većina osoba koja ima problem sa migrenama pati upravo od ove vrste. Kod ovakvih migrena obično se javljaju sledeći simptomi:

  • glavobolja na samo jednoj strani glave,
  • bol je pulsirajući ili probadajući,
  • jačina bola je srednja ili jaka i
  • bol se povećava ako se osoba pomera.

Takođe, pri pojavi migrene bez aure u većini slučajeva javlja se bar jedan od sledećih simptoma:

  • preosetljivost na svetlost,
  • preosetljivost na zvuk i
  • mučnina sa povraćanjem ili bez njega, a ponekad i dijareja.

Migrene sa aurom često se nazivaju i klasičnim migrenama ili komplikovanim migrenama, a javljaju se kod oko 25% ljudi koji pate od migrena.

Migrene sa aurom su specifične po sledećim simptomima:

  • problemi sa vidom, kao što su privremeno slepilo u samo jednom oku ili slepe mrlje,
  • senzorni problemi sa telom, licem ili jezikom, kao što su trnjenje, golicanje ili vrtoglavica,
  • problem sa govorom,
  • problem sa kretanjem ili malaksalost,
  • problemi moždanog stabla, kao što su zujanje u ušima, problemi sa sluhom, nemogućnost kontrolisanja pokreta, ekstremna vrtoglavica, dupli vid.

Aurom se smatraju simptomi koji imaju sledeće odlike:

  • javljaju se pre glavobolje,
  • postepeno se pojačavaju u periodu od pet ili više minuta,
  • svaki simptom traje od pet minuta do sat vremena,
  • bar jedan od simptoma javlja se samo na jednoj strani glave.

Prevencija pojave migrena

Ako imate problem sa migrenama, najbolji način da ih sprečite jeste da naučite koji su vaši okidači i da ih izbegavate. Takođe, pomoći će i ako sledite naredne savete:

  • dovoljno se hidrirajte u toku dana,
  • ne preskačite obroke,
  • dovoljno spavajte,
  • prestanite sa konzumacijom duvanskih proizvoda,
  • smanjite stresne situacije,
  • redovno se bavite fizičkom aktivnošću,
  • koristite suplement magnezijuma ili u svoju ishranu dodajte hranu bogatu magnezijumom,
  • idite redovno na masaže jer tako poboljšavate kvalitet sna i smanjujete stres i
  • naučite nove veštine za opuštanje, kao što su joga i meditacija.

Kako ublažiti simptome migrene

S obzirom na to da se migrene dosta razlikuju od običnih glavobolja, razlikuju se i načini ublažavanja simptoma. Pored standardne prakse pri pojavi migrene, koja uključuje ležanje u tamnoj prostoriji, bez buke i primenu hladnih obloga, postoje i drugi načini koji vam mogu pomoći.

  • Inhalacija eteričnim uljem lavande – Inhaliranjem ovim eteričnim uljem tokom pojave migrene postoji mogućnost da simptomi zajedno sa glavoboljom brže prođu. Pomaže i nanošenje razblaženog eteričnog ulja na slepoočnice.
  • Nanošenje eteričnog ulja nane – Nanošenjem eteričnog ulja nane na slepoočnice i čelo mogu se smanjiti jačina glavobolje, mučnina, ali i osetljivost na svetlost.
  • Konzumacija đumbira – Pomoću đumbira možete smanjiti osećaj mučnine, kao i jačinu glavobolje i njeno trajanje.
  • Ekstrakt ginko bilobe – Ekstrakt ove biljke poboljšava protok krvi u mozak, a samim tim, smanjuje i jačinu glavobolje.
  • Čaj od povratića – Povratić je biljka slična kamilici po izgledu, a ima izuzetno opuštajuće dejstvo. Konzumacijom ovog čaja moguće je ublažiti jačinu bola tokom glavobolje. Ipak, trudnicama, dojiljama i deci se ne preporučuje konzumacija ovog čaja.

NEWSLETTER

Moj Wiener portal