Perimenopauza

Perimenopauza predstavlja značajnu promenu u životu žene, označavajući prelazak iz reproduktivnog u nereproduktivni period. Ovaj proces se obično javlja oko 45. godine mada kod nekih žena može početi i ranije.

Portret zamišljene sredovečne žene koja odmara u dnevnoj sobi.

Kako bismo se detaljnije informisali o ovoj temi, ključno je istražiti kako hormonalne promene koje počinju u ovom periodu utiču ne samo na reproduktivni sistem već i na opšte fizičko i emocionalno stanje žene.

Hormonske promene

Hormonske promene tokom perimenopauze značajno utiču na raspoloženje i energetski nivo žene. Ove promene mogu delovati i na druge sisteme u telu, poput kardiovaskularnog i koštanog sistema, zbog čega je važno voditi računa o zdravlju tokom ovog osetljivog životnog poglavlja.

Što se bolje razumeju simptomi perimenopauze, biće lakše istražiti njene uzroke, a spoljni faktori kao što su životni stil i genetika igraju ključnu ulogu u načinu na koji se ovi simptomi manifestuju i razvijaju.

Simptomi perimenopauze

Među najčešćim simptomima su promene u menstrualnom ciklusu, obilnije menstruacije, razdražljivost, nesanica, smanjen libido i suvoća vaginalne sluzokože.

Pored ovih simptoma, žene mogu iskusiti i epizode vrućih talasa (valunzi), pojačanog znojenja, posebno noću, i oscilacija u telesnoj težini.

Takođe, promene u hormonskim nivoima mogu izazvati povećanu anksioznost, depresivna raspoloženja i osećaj umora, koje često prati i poremećaj koncentracije.

Uzroci perimenopauze

Osim prirodnog starenja, faktori kao što su pušenje, porodična istorija, tretmani raka ili hirurški zahvati mogu uticati na rani početak perimenopauze.

Neke studije sugerišu da faktori okruženja, poput izloženosti određenim hemikalijama i hroničnog stresa, takođe mogu uticati na raniji početak. Hormonski disbalans uzrokovan poremećajima kao što su sindrom policističnih jajnika (PCOS) ili disfunkcija štitaste žlezde takođe može doprineti ranijem početku ovih promena.

Primer iz života

Ana (48) primetila je da su joj menstrualni ciklusi postali nepravilniji, nekad su preskočili mesec dana, a nekad su trajali kraće ili duže nego što je uobičajeno. Osim toga, Ana se suočila sa intenzivnijim naletima vrućine, koji su je budili noću i bili praćeni pojačanim znojenjem. Ovi simptomi su joj otežavali svakodnevne aktivnosti i uticali na kvalitet sna.

Nakon konsultacija sa lekarom Ana je saznala da su ovo rani znaci perimenopauze. Kao odgovor na novonastalo stanje, počela je da menja ishranu, povećavajući unos hrane bogate fitoestrogenima i uključujući redovne vežbe u rutinu, što joj je pomoglo da ublaži neke simptome.

Kako se dijagnostikuje perimenopauza

Ginekolog dijagnostikuje perimenopauzu na osnovu simptoma i analize krvi, uključujući merenje nivoa hormona FSH.

U procesu dijagnostikovanja važno je razmotriti i druge moguće uzroke simptoma, poput hormonskih poremećaja ili drugih medicinskih stanja. Ginekolog može uzeti u obzir istoriju menstrualnog ciklusa i druge hormonalne parametre pored FSH, kao što su nivoi estradiola i luteinizirajućeg hormona (LH) kako bi pregled hormonskog stanja žene bio sveobuhvatan.

Nakon precizne dijagnostike hormonskog statusa ključno je pristupiti ciljanom lečenju i upravljanju simptomima perimenopauze kako bi se ženama olakšao ovaj prirodni period.

Perimenopauza-vs.-Menopauza

Lečenje i upravljanje simptomima

Iako lečenje nije uvek neophodno, ženama sa izraženijim simptomima mogu se preporučiti pilule za kontrolu rađanja ili spirale.

Hormonska supstituciona terapija takođe može biti rešenje za neke žene, budući da pruža olakšanje od simptoma poput valunga i noćnog znojenja. Savetovanje i podrška mogu biti ključni za upravljanje emocionalnim simptomima kao što su promene raspoloženja i anksioznost.

Isto tako, promene u životnom stilu, mogu pomoći u smanjenju stresa i poboljšanju kvaliteta života. O tome u narednom poglavlju.

Studija slučaja

Marija (50) je izvestila o značajnom smanjenju simptoma perimenopauze nakon što je promenila životne navike. Pored uvođenja redovnog vežbanja, koje je podrazumevalo brze šetnje i blagi aerobik triput nedeljno, Marija je povela više računa o ishrani. Usredsredila se na hranu bogatu omega 3 masnim kiselinama, poput lososa i lanenog semena, i smanjila unos obrađene hrane i šećera.

Kao rezultat ove velike promene primetila je smanjenje valunga i poboljšanje sna, ali i opšte poboljšanje raspoloženja i energetskog nivoa.

Prirodni lekovi i životni stil

Ulje noćurka, ženšen, te dodaci hroma i magnezijuma mogu regulisati predmenstrualne simptome, dok redovno vežbanje i pravilna ishrana održavaju zdravlje mišića, kostiju i telesnu težinu.

Korišćenje biljnih čajeva kao što su čaj od nane i kamilice može takođe pružiti olakšanje od simptoma perimenopauze, posebno u smirivanju digestivnog sistema i poboljšanje sna. Prilagođavanje ishrane, sa naglaskom na namirnice bogate fitoestrogenima kao što su lan, soja i povrće, može pomoći da se izbalansira nivo hormona.

Pored toga, tehnike opuštanja poput dubokog disanja, joge i meditacije svesnosti mogu imati veliki uticaj na smanjenje stresa i unapređenje emocionalnog blagostanja.

Nezadovoljna žena sedi na plavom kauču sa jastukom preko lica.

Perimenopauza i ishrana

Uključivanje lanenog semena u ishranu, povećanje unosa kalcijuma, kao i smanjenje konzumacije kofeina, alkohola i fermentisane hrane mogu doprineti boljoj kontroli simptoma.

Dodavanje izvora bogatih omega 3 masnim kiselinama, kao što su riba i orasi, može pomoći u smanjenju upalnih procesa u telu. Konzumiranje više svežeg voća i povrća, bogatih vitaminima i antioksidansima, doprinosi očuvanju celokupnog zdravlja.

Pore toga, uključivanje celovitih žitarica u ishranu može pomoći u održavanju stabilnog nivoa šećera u krvi, što je posebno korisno za upravljanje promenama raspoloženja i energije.

Slučaj iz prakse ginekologa

Jedna od mojih pacijentkinja u ranim četrdesetim doživela je ranu perimenopauzu. Opisala je kako su joj promene u ishrani, koje su podrazumevale veći unos svežeg voća, povrća i smanjenje prerađenih namirnica, pomogle da se oseća energičnije i da smanji valunge i preterano znojenje.

Uvođenje biljnih suplemenata, poput ulja noćurka i semena lana, doprinelo je stabilizaciji njenog hormonskog balansa, smanjilo nepravilnosti menstrualnog ciklusa i ublažilo emocionalne oscilacije koje su je ranije mučile.

Lepota i zdravlje

S obzirom na to da perimenopauza utiče na suvoću kože, kose i noktiju, preporučuju se proizvodi na bazi keratina i suplementi kolagena.

Redovno hidriranje kože kvalitetnim hidratantnim kremama, posebno onim obogaćenim vitaminom E i hijaluronskom kiselinom, može doprineti smanjenju suvoće i poboljšanju elastičnosti kože. Korišćenje blagih šampona i regeneratora pomaže u očuvanju zdravlja i sjaja kose. Takođe, redovna upotreba ulja za nokte može sprečiti njihovo lomljenje i održati ih jakim i zdravim.

Zaključak

Iako period perimenopauze može biti izazovan za žene zbog svih promena koje se dešavaju, morate znati da niste same u tome i da se možete izboriti sa svim simptomima. Vašem telu treba više brige, pa se potrudite da se hranite zdravo i da budete fizički aktivnije jer ćete tako smanjiti simptome koji utiču na kvalitet života. Isto tako, uz konsultaciju sa lekarom možete odabrati adekvatnu terapiju za svoje stanje i u rutinu uključiti i neke prirodne preparate koji su mnogim ženama pomogli da ublaže negativne simptome perimenopauze.

Članak medicinski odobrio:
Specijalista ginekologije i akušerstva

NEWSLETTER