r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Šećer u voću

Leto još nije gotovo, što znači da i dalje možemo uživati u voću i njegovim blagodatima. Bogatstvo ukusa i slatkoća koju daje šećer u voću, čine ovu grupu namirnica simbolom kraja leta i početka jeseni.

Svima je dobro poznato koliko je voće zdravo i da bi trebalo da je svakodnevno na trpezi. Sigurno ste mnogo puta dobili savet kako bi trebalo da jedete više voća i povrća, što jeste poželjno jer su i voće i povrće bogati vitaminima i mineralima koji su neophodni organizmu za pravilno funkcionisanje.

Voće je prirodan i zdrav slatkiš koji je na više nivoa bolji od bilo kog kupovnog industrijski proizvedenog slatkiša.

Korpa sa slasnim voćem: breskve i šljive, pored buket cveća - Šećer u voću

Ali da li je dobro preterivati? Koliko je voća dovoljno pojesti dnevno i da li od viška glava stvarno ne boli?

U voću se prirodno nalazi velika količina šećera, i to mnogo veća nego u bilo kojim drugim celovitim namirnicama. Ako vas zanima koliko zapravo šećera ima u voću i da li je moguće preterati sa njegovom konzumacijom, nastavite da čitate ovaj tekst.

Sa šećerom se ne preteruje

Verovatno i mala deca znaju, iako sigurno za to ne mare, da preteran unos šećera nije dobar.

Kada se govori o šećeru na ovaj način, misli se na dodati šećer u vidu rafinisanog šećera (saharoza) i visokofruktoznog kukuruznog sirupa. Obe ove vrste šećera sačinjene su od dela glukoze i fruktoze.

Jedan od razloga zašto je loše unositi preteranu količinu dodatog šećera je taj što fruktoza može negativno uticati na metabolizam ako se u organizam unese u preteranim količinama.

Baš zbog toga mnogi misle da nije dobro jesti previše voća jer se tako u organizam unosi i fruktoza.

Ipak, to je velika zabluda. Iako fruktoza može biti štetna u velikim količinama, voćem nije moguće uneti dovoljnu količinu fruktoze koja bi štetila organizmu.

Fruktoza – šećer u voću

Unos fruktoze može biti problem kada se konzumiraju slatkiši i pića sa dodatim rafinisanim šećerom i visokofruktoznim kukuruznim sirupom, jer tada fruktoza brzo dolazi do jetre, i to često u velikim količinama. Tada se može javiti veliki zdravstveni problem jer jetra nije spremna, a ni sposobna da se izbori sa tolikom količinom fruktoze.

Sa druge strane, kada jedete voće, ono se duže vari jer se sastoji od dosta vode i vlakana, pa samim tim, fruktoza sporo stiže do jetre i organizam je spreman da je lakše svari.

Jabuke, narandže i grožđe na stolu - Šećer u voću

Zašto je dobro jesti voće

Pored toga što voće sadrži vodu, fruktozu i vlakna, ima i mnoge vitamine i minerale, kao i brojne antioksidanse. Zato je sveže voće poželjno jesti svakodnevno.

Mnoge naučne studije pokazale su da osobe koje u ishranu uključe veću količinu voća i povrća smanjuju rizik od nastajanja mnogih bolesti.

Jedna od ovih studija pokazala je da jedna porcija voća dnevno može smanjiti rizik od nastanka kardiovaskularnih oboljenja za 7%.

Mnoge studije su takođe pokazale da konzumacija voća i povrća pomaže u smanjenju rizika od pojave srčanog i moždanog udara.

Voće pomaže u mršavljenju

Kao što postoji zabluda da nije dobro jesti previše voća jer sadrži šećer, tako postoji zabluda da ne bi trebalo jesti previše voća ako želite da se oslobodite neželjenih kilograma.

Prednost voća je što sadrži dosta vode i vlakana, a neko voće je potrebno i dosta duže žvakati, za razliku od nekih drugih namirnica, pa sve to dovodi do toga da je voće namirnica koja vas dugo može držati sitim.

Jabuke i narandže su voćke posle kojih ćete se osećati sito duže nego nakon junetine ili jaja. Zato ćete, ako u svoju ishranu uvrstite više jabuka i narandži, jesti manje druge hrane.

U jednoj šestomesečnoj studiji koja je pratila devetoricu muškaraca koji su tokom cele studije jeli isključivo voće i orašaste plodove zabeleženo je znatno smanjenje kilaže svih učesnika, a posebno onih gojaznih.

Osobama koje žele da smršaju preporučuje se da jedu više voća i da ono postane zamena za slatkiše i grickalice.

Šećer u voću, dijabetes i IR

Osobe koje imaju dijabetes i insulinsku rezistenciju trebalo bi da paze na ishranu i izbegavaju hranu bogatu šećerima. Za njih se preporučuje da jedu voće u umerenim količinama, i to sledeće voće, koje ima malo šećera:

  • limun,
  • maline,
  • kupine,
  • kivi,
  • lubenica,
  • dinja,
  • narandže i
  • breskve.

Kao i uvek, ključ je u umerenosti. Iako se osobama sa dijabetesom ili IR preporučuje konzumacija ovih voćki, nikako ne bi trebalo preterivati, već se treba ograničiti na jednu porciju voća dnevno.

Šejkovi od različitog voća

Kada bi trebalo smanjiti unos voća

U većini slučajeva voće je zdravo i trebalo bi ga jesti što češće. Međutim, uvek postoje izuzeci, a u ovom slučaju to su voćni sokovi i sušeno voće.

Ako se govori o kupovnim voćnim sokovima, njih bi definitivno trebalo smanjiti, ako ne i izbegavati, osim u slučaju kada su u pitanju sokovi napravljeni od 100% voća. U ostalim slučajevim kupovni voćni sokovi često sadrže dosta aditiva, previše vode, a uglavnom i dosta dodatog šećera.

Čak i kada jer reč o sokovima od 100% voća, kako kupovnim, tako i onim koje pravite sami, ne bi trebalo preterivati sa njihovom konzumacijom. Razlog za to je što voćni sokovi imaju viši procenat šećera od jedne voćke, a ne sadrže vlakna i pulpu koja bi usporila dolazak fruktoze do jetre.

Slično je i sa sušenim voćem, kao što su smokve, kajsije i šljive. Ovo voće sadrži dosta šećera, a lako možete pojesti velike količine i tako uneti mnogo šećera u organizam za kratko vreme.

Ako volite da pijete voćne sokove, probajte da ih zamenite šejkovima. U šejk možete dodati voće i povrće koje želite uz dodatak vode ili mleka, a blendiranjem zadržavate bitna vlakna iz voća i povrća.

Zaključak

Voće je izuzetno zdravo, bogato vitaminima, mineralima, antioksidansima i vlaknima, te ga stoga nikako ne bi trebalo izbegavati. Da, ono sadrži šećere, ali fruktoza iz voća nije štetna kao fruktoza koja je dodata u slatkiše, grickalice i razna pića.

Voće bi trebalo redovno da jedete, umereno, kao i sve druge namirnice, jer umerena i raznovrsna ishrana vodi ka zdravlju.

OZNAKE: fruktozašećervoće

NEWSLETTER