r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Da li znate odgovore na ova pitanja?

Da li znate koja boja očiju je najčešća?

Postoje dva faktora koja određuju boju ljudskog oka – pigmentacije irisa i način na koji iris rasipa svetlost koja prolazi kroz njega i geni koji diktiraju koliko će melanina biti prisutno u samom oku. Što je više melanina – to je oko tamnije.

Postoje osobe za koje vam se možda čini da uvek imaju drugačiju boju očiju; razlog tome je dvostruki sloj irisa prisutnog u oku, a boja zavisi od toga koji sloj reflektuje svetlost.

da li znate

Najčešća boja očiju je braon i čak 79% svetske populacije ima braon oči. Druge boje očiju koje postoje su plava, boja lešnika, boja ćilibara, zelena, siva, pa čak i ljubičasta i crvena.

Crvena i ljubičasta boja očiju se javljaju kod osoba sa teškim oblikom albinizma i rezultat su izuzetno niskih nivoa melanina.

Ono što je najinteresantnije je da postoje i osobe koje imaju dve različite boje očiju. Moguće je da osoba ima jedno oko jedne boje, a drugo oko druge, ali moguće je i da osoba ima u jednom oku dve različite boje. Ova izuzetno retka pojava se naziva heterohromija, a jedna od najpoznatijih osoba koja je imala ovo je Dejvid Bouvi.

Procenat određene boje očiju kod svetske populacije

  • Braon boja očiju – 55% do 79% svetske populacije
  • Plava boja očiju – 8% do 10%
  • Boja lešnika – 5%
  • Boja ćilibara – 5%
  • Zelena – 2%
  • Siva – <1%
  • Crvena – <1%
  • Ljubičasta – <1%
  • Heterohromija – <1%

Da li znate da vaša koža brže stari ako na spavanje idete sa šminkom na licu?

Sigurno se ovo svakoj ženskoj osobi nekad desilo. U nekim momentima kada dođete kući kasno, kada razmišljate samo o svom krevetu i spavanju, skidanje šminke izgleda napornije nego ikad. Ukoliko vam se to desi jednom, nije strašno i vaša koža neće osetiti dugoročne posledice. Ali ako to pređe u praksu, onda možete imati i više nego ozbiljnih problema.

Koža lica koja se ne čisti redovno brže stari i to do 7 puta brže. Sa druge strane čista koža, o kojoj vodite računa i koju čistite svako veče pred spavanje, sporije stari iz razloga što je ona manje sklona mikroupalama koje su inače zaslužne za stvaranje bora.

Ako svako veče odlazite na spavanje sa šminkom na vašem licu rizikujete da vaša koža brže ostari, da se na njoj stvore akne, ali i ozbiljnije probleme. Ukoliko odlučite da ne skinete šminku sa očiju, kao što je na primer maskara, rizikujete zapušavanje lojnih žlezda na očnim kapcima i sićušnih folikula dlaka, koje mogu dovesti do upale u okolnom tkivu. U zavisnosti od ozbiljnosti upale, neke se moraju sanirati i hirurškim putem, a to sigurno ne želite da doživite.

Da li znate da umesto vežbanja možete da se smejete?

Naravno ovo ne znači da, ako se često smejete, treba apsolutno da prestanete da vežbate i bavite se fizičkom aktivnošću. Ali smeh je jedna od boljih vežbi koje postoje.

Svima je jasno da je smeh dobar lek za skoro sve; od lošeg raspoloženja, dosade, kreativne blokade, pa sve do stresa. Smeh vam može pomoći da se bolje osećate i da lakše pregurate dan.

Ali smeh ima i druga pozitivna dejstva na nas i naš organizam, pa tako istraživači tvrde da smeh može da doprinese balansu u ljudskom organizmu i ojača imuni sistem.

Istraživači takođe procenjuju da ako se smejete 100 puta to može biti isto kao i 15 minuta vožnje bicikla u teretani. Zar to nije sjajno? Sledeći put kada vas bude mrzelo da idete u teretanu, vi samo počnite da se smejete.

Tokom smejanja krvni pritisak se smanjuje, kiseonik lakše dospeva do krvotoka, a mišići lica, nogu, leđa i stomaka su zaposleni. Kada vas sledeći put zaboli stomak od smejanja znajte da ste uradili dobar trening za trbušnjake.

Ne zaboravite da se smejete, jer ćete tako učiniti dobro i vašem duhu, ali i vašem telu. Ujedno ćete biti raspoloženi, oslobođeni od stresa, a i dobro ćete izgledati.

Da li znate da je meditacija dobra za vaše mentalno zdravlje?

U poslednjih nekoliko godinu meditacija je postala izuzetno popularna i u našoj zemlji, kao i u regionu. Razlozi koji su doveli do popularnosti ovog procesa su mnogi, a jedan od najbitnijih je dobro zdravlje.

Meditacija je duhovni proces treniranja uma da se fokusira.  Iako izvorno potiče iz drevnih religija Istoka i za cilj je imala stapanje sa Bogom, danas se meditacija u zapadnom svetu koristi za opuštanje i smirenje. Mnogi se odlučuju na meditiranje zato što im to pomaže da smanje stres, poboljšaju koncentraciju, da bolje i čvršće  spavaju, da su disciplinovaniji i bolje raspoloženi.

Ali to nije sve, meditacija je neverovatan alat koji vam može doneti mnoge zdravstvene dobrobiti, kao što su:

  • Kontrola ankcioznosti, paničnih napada, fobija, socijalne ankcioznosti, paranoičnih misli, opsesivno kompulsivnih ponašanja, i slično.
  • Emotivno zdravlje i pozitivniji pogled na svet.
  • Smanjenje gubitka pamćenja usled starenja.
  • Smanjenje krvnog pritiska.

Joga takođe spada u oblik meditacije i može biti sjajan izbor fizičke aktivnosti. Uz pomoć joge možete oblikovati svoje telo, poboljšati pokretljivost, cirkulaciju, ali i ublažiti bolove u leđima, ramenima i slično. Ako ne volite grupne treninge jogu možete praktikovati i sami u svom domu i za to vam treba minimalno prostora, prostirka, dobra volja i internet konekcija kako biste pronašli najbolje vežbe koje vam odgovaraju.

Da li znate da žene češće obolevaju od osteoporoze?

Osteoporoza je metabolička bolest kostiju i od nje boluje 8-10% svetske populacije. Ovu bolest karakteriše smanjenje mineralne gustine kosti, oštećenje strukture kosti, smanjenje čvrstine, kao i povećanje fragilnosti kostiju koja dovodi do čestih lomova.

Žene češće obolevaju od osteoporoze iz razloga što se u toku menopauze smanjuje lučenje ženskih polnih hormona estrogena. Ovaj hormon inače veoma povoljno utiče na kosti i štiti ih, pa je tokom menopauze veći rizik od nastanka ove bolesti.

Kao i tokom celog života, ali posebno u periodu menopauze žene bi trebale da pripaze na svoju ishranu, da jedu što više voća i povrća bogatih vitaminima i mineralima. Najbitnije je unositi namirnice koje sadrže kalcijum i vitamin D, a isti se mogu nadomestiti i suplementima.

Fizička aktivnost i vežbanje su veoma bitni, pa se redovno i lagano vežbanje preporučuju svima.

Ako želite da se zaštitite od osteoporoze nevezano za pol i godine, ne zaboravite da se umereno sunčate. Kod sunčanja nikad nemojte da zaboravite na zaštitini faktor i vreme kada je idealno sunčati se. Takođe, izbacite iz upotrebe cigarete i prekomernu konzumaciju alkohola, jer oni mogu dovesti do nastanka osteoporoze i oštećenja kostiju.

NEWSLETTER

S pažnjom prema važnom