Kako se promeniti – a i zašto?

I ti i ja znamo jednu veliku istinu – život je često nepravedan. Servira prepreke onima koji se iz petnih žila trude da se promene. Ali istom žestinom muči i one koje drugi prisiljavaju da se promene. Gledano sa strane, i prvi i drugi prolaze kroz zahtevan i složen proces transformacije – jedni voljno, drugi pod prinudom. Zato ćemo i pričati o tome kako se promeniti i biti najbolja verzija sebe – da nas drugi ne bi menjali. To je u isto vreme i odgovor na pitanje: Zašto se menjati.

Kako se promeniti

Pre svega potrebna je odluka. Ako si se odlučila za promenu, imaš veliku šansu da sam proces učiniš inspirativnim, zanimljivim i jedinstvenim iskustvom. Ali samo pod jednim uslovom – da pre nego što počneš, prihvatiš ličnu odgovornost za oblikovanje i stvaranje novog sebe i svog drugačijeg života.

A lična odgovornost započinje sada i ovde. Recimo, možeš da prestaneš sa čitanjem ovog članka jer je dug, zahteva određeni napor, ali i da ga pročitaš i izvučeš praktične instrukcije i saznaš kako se promeniti. Dakle, odgovornost je uvek na tebi.

Ako si već započela proces promena u svom životu, a nisi zadovoljna onim što si do sada postigla, evo prilike da preispitaš plan po kojem radiš. Neke od ideja koje ću izneti verovatno će biti pravo osveženje ili inspiracija baš za tebe.

kako se promeniti

Gde si sada i odakle da kreneš

Znam da si okružena obiljem informacija i nije ti lako da pronađeš ključ za sebe u lavirintu primamljivih i obećavajućih seminara, programa, ideja, knjiga i svega drugog što se nudi. I još da ključ bude pravi – onaj koji će otključati vrata ispred kojih upravo TI stojiš.

Kako i gde da ga tražiš i gde da ga nađeš? Odakle da kreneš?

Budi spremna na činjenicu da ćeš mnogo puta postavljati isto pitanje „Kako da…?“ –  i proći će dosta vremena dok ovo pitanje ne pređe u odgovor „Znam kako da…“

I zato počnimo zajednički da obrađujemo tvoju listu pitanja koja sigurno počinje sa:

Kako da počnem

Počni od sebe. Bilo da želiš da se promeniš, fizički, psihički ili emocionalno, period pripreme je neophodan i možeš ga nazvati – „zagrevanje“ pred maraton. Ne boj se reči „maraton“ – znaš da je to teška, dugotrajna trka koju ne može da istrči svako. Zato je slobodno usvoji i stavi u naslov svog dnevnika – „Kako sam istrčala maraton lične transformacije“.

Time si već počela – svom umu i svojoj podsvesti si poslala prvu važnu informaciju – da si spremna da taj proces započneš i da si, onog trenutka kada si ispisala reč „istrčala“, u podsvesti taj proces završila.

Ostaje samo da se scenario odmotava iz dana u dan i da uradiš sve što treba najbolje što znaš i umeš, a ono što ne znaš da naučiš. I koristi snagu podsvesti da radi za tebe, a ne protiv tebe. Kasnije ćeš saznati kako.

devojka hrani golubove dok sunce zalazi

Kako se promeniti: Šta prvo da uradim

Prvo, proveri svoju unutrašnju rešenost da odluku o ličnoj transformaciji sprovodiš u svom svakodnevnom životu. Oseti nepokolebljivu snagu volje u sebi i spremnost za korenite promene.

Ako se za trenutak uplašiš, prihvati strah i znaj da on dolazi iz prošlosti – prihvatanjem vraćaš sebi energiju koju ti je strah oduzimao. I već se osećaš bolje.

Zatim, jasno i što preciznije formuliši i napiši sledeće:

  • šta tačno želiš da promeniš u svom životu, u sebi i na sebi;
  • kakva hoćeš da postaneš;
  • koje ciljeve (i do kada) želiš da ostvariš;
  • kako želiš da izgleda tvoj idealni život.

Udubi se u svoju predstavu o novom izgledu, ponašanju i životu dovoljno dugo da se u tvom mozgu napravi nova putanja u razmišljanju. U toj novoj putanji će ostati zabeležen i osećaj zadovoljstva koji si kroz udubljivanje stvorila. I moći ćeš da ga prizoveš kad god ti zatreba.

Napiši svoje dobre i loše navike. Pronađi naviku koja je povezana sa onim što želiš da promeniš.

Umesto da si opsednuta onim što želiš da promeniš, (to samo neće nigde pobeći), fokusiraj se na prevazilaženje navika koje su tvoj problem uzrokovale.

planiranje promena u ličnom dnevniku

Loše navike ili riba na grani

Postoji jedna priča koja simbolično ilustruje ovu temu:

Izvadio majmun ribu iz vode i okačio je na granu. „Šta radiš“? – upitao ga je drugi majmun, jer ribe, kao što znamo, nisu na jelovniku majmuna. „Spasio sam je davljenja“, odgovori ponosno prvi majmun.

U ljudima postoji taj čudan majmun iz priče, koji često želi da iz sebe izvuče „ribu iz vode“ i da je spasi. Ta riba je navika.

Zato, preispitaj sebe da li i ti radiš nešto slično? Možda je i neka tvoja navika „loša“ samo zato što su ti to drugi rekli ili su te naučili da je to što radiš pogrešno. Možda i jeste pogrešno za njih, ali nije za tebe.

Ako si stekla naviku zato što si htela da udovoljiš, mami, tati, bratu ili sestri, šefu ili ljudima oko sebe, a tebe neprekidno tišti, postavila si dobar temelj za frustraciju i neuspeh u svom životu.

Preispitaj i svoje dobre navike, možda si ih usvojila pod pritiskom, prisilno ubeđena da su dobre, a sada te guše. Nekada i one mogu da budu  kamen spoticanja na putu tvoje promene.

Projekat: Kako se promeniti i njegovo trajanje

Promene koje si započela su veliki zaokret u načinu života. Zahtevaju svakodnevnu posvećenost da bi se stare navike prevazišle i same „otpale“, a nove postale tvoje prirodno stanje.

Potrebno je mnogo više volje da nešto ne uradiš nego da radiš. Evo jednog primera. Ako si odlučila da najmanje pet dana sedmično budeš aktivna, kada dođe vreme za to, obučeš se i odeš u šetnju ili vežbaš u kući ako si se tako organizovala. I to je ok… loša navika (pasivnost) zamenjena novom (aktivnost).

Ali, ako si odlučila da prestaneš da jedeš slatkiše jer hoćeš da budeš mršavija, zdravija i da imaš lepšu kožu, biće ti teško da to s lakoćom ispoštuješ. Zašto? Zato što je snaga volje moždana funkcija, a ne puka mentalna sposobnost odolevanja iskušenjima „slatkog carstva“ u tvom slučaju.

Pored toga što ti daje volju, ta ista moždana funkcija upravlja koncentracijom, reguliše emocije, nadgleda kako izvršavaš svoje dnevne zadatke i pomaže ti u donošenju odluka. I može se izmeriti.

Roj Baumajster, profesor psihologije na univerzitetu na Floridi, je još 1998. godine dokazao da je snaga volje merljiva i da „u komadu“ traje 15 minuta.

Snaga volje se obnavlja konzumiranjem šećera, druženjem sa ljudima, kvalitetnim snom, meditacijom, molitvom i osećajem zahvalnosti. To su činjenice – naučno verifikovane.

Sada ti je jasno da nisi malodušna, već da treba da budeš realna kada praviš svakodnevne planove i postavljaš ciljeve da bi izbegla preopterećenost i sačuvala dovoljnu dozu volje da odoliš slatkišima.

Seti se da mudri ljudi ne žure, a uvek stignu na vreme. Da li zato što su mudri pa znaju kada da krenu ili zato što kad god stignu, znaju da su stigli na vreme. Zato i ti uspori, posmatraj i osluškuj sebe i svet oko sebe, da bi stigla na vreme – u pravom trenutku.

Odvoji dovoljno vremena za odmor i opuštanje, naročito ako to ranije nisi upražnjavala.

devojka pravi listu promena

Kako se promeniti: Preispituj sebe

Odredi vreme kada ćeš sprovoditi sumiranje i analizu onoga što si uradila i postigla. To je neophodno jer ako zastaneš, nećeš znati da li si neki korak propustila ili ga nisi dovoljno dobro uradila. Ili je nešto u tvom planu bilo suvišno.

Tako ćeš lakše „držati na oku“ svog unutrašnjeg sabotera sa kojim se svako povremeno bori.

Kako da održim motivaciju

Nauči kada gledaš da stvarno vidiš, kada slušaš da stvarno čuješ i kada nešto radiš da si sva u tome – da si prisutna i svesna onoga što radiš, jer tako radeći sama generišeš inspiraciju i motivaciju.

Kada posustaneš, vrati se na knjigu, priču ili mudrost koja te inspiriše i pokreće. Podeli vreme sa osobom koja će te stvarno čuti, razumeti i ohrabriti.

Hej, pa to je tvoja promena, tvoje umetničko delo ne treba ti motivacija spolja. Imaš je u sebi, samo se na kratko uspavala ili si je ti zanemarila.

Osamljuj se kada si umorna ili prezasićena od svega. Zaroni u svoj unutarnji svet, otkrij njegovu raznolikost, lepotu i raskoš. Taj svet je izvor tvoje istinske motivacije, inspiracije i istinskog samopouzdanja – taj svet ti niko ne može oduzeti.

Poveži se sa prirodom – sa rekom, suncem i travom. Udahni miris cveta, uhvati sunčeve zrake svojim očima, i oseti mekoću trave na stopalima. I to je izvor inspiracije i motivacije. Probaj i shvatićeš da je istina.

Kako se promeniti - put

Kako se promeniti: Šta ako pogrešim?

Ako pogrešiš ne očajavaj. Ko nije grešio, taj nije ni živeo. Više nisi dete koje strahuje da će zbog grešaka biti kažnjeno.

Greške postoje da bi se iz njih učilo, a ne da bi se zbog njih kažnjavalo. U školi, a i u životu, to su naopako postavili – moglo im se jer im je tako bilo lakše, jer su na poziciji dominacije.

Zato i danas kada si odrasla, iz tvoje podsvesti izbija strah od greške, kazne, poraza, odbacivanja, krivica zbog promašaja i neuspeha, tuga zbog nevoljenosti, bespomoćnosti i usamljenosti, nesigurnost, nezadovoljstvo i mnogo toga još.

Podsvest ti je saveznik

Već sam napisala da možeš učiniti da tvoja podsvest radi za, a ne protiv tebe.

Evo kako:

Pronađi tiho mesto i sedi u udoban položaj. Zatvori oči, opusti ramena i diši stomakom – sa udahom raširi stomak, a sa izdahom uvuci stomak.

Pažnju usmeri na disanje. Pusti misli koje naviru da prolaze i ostani fokusirana na disanje – ostani tako osam minuta.

Usvoji ovo kao svakodnevnu rutinu i tada ćeš i sama želeti da ovu vežbu radiš duže – pola sata, a možda i više. Uvek sebi daj dovoljno vremena – jer radiš na ozbiljnom projektu – ličnoj transformaciji!

Za kraj

Kineska drevna izreka kaže: sve teče sve se menja samo je promena stalna. Ako se dogodi da zastaneš, dvoumiš se, ili se boriš sa odustajanjem, seti se da promena teče i da možda hoće da te ponese i pomeri iz tvog zastoja. Da te pusti da predahneš dok ona čini svoje.

Ima i ona svoju snagu, a ti treba samo da naučiš kako da joj se prepustiš, jer sposobnost prepuštanja će ti trebati mnogo puta u životu. I tada ćeš umesto pitanja: Kako se promeniti –  izgovarati „Znam kako da…“

Za KrugZdravlja.rs
Vesna Brankov,
dipl. homeopata i novinarka, instruktorka ći gonga i zaljubljenik u lične transformacije i snagu volje i motivacije

Članak stručno odobrio:
Personalni trener i savetnik za ishranu
OZNAKE: