Vitamin C – zašto nam je potreban i kada može biti štetan

Vitamin C je esencijalni vitamin za ljudski organizam, ali ljudsko telo ga ne može stvarati. To znači da je neophodno da vitamin C unosimo u organizam preko određenih namirnica ili suplementacijom.

Koje su zapravo prednosti korišćenja vitamina C i ima li neželjenih efekata zbog prekomerne upotrebe ovog vitamina?

Nasmejana devojka drži presečenu narandžu na pola na oku - Vitamin C

Saznajte u nastavku ovog teksta.

Značaj korišćenja vitamina C

Vitamina C ima najviše u voću kao što su narandže, jagode i kivi, a zastupljen je i u povrću, i to najviše u: paprici, brokoliju, kelju, listu peršuna i spanaću. Interesantno je spomenuti da u 100 g paprike ima čak četiri puta više vitamina C nego u istoj količini narandže!

Preporučene doze (muškarci 90 mg a žene 75 mg) se lako mogu postići dnevnim unosom oko 400 g različitog voća i povrća. Međutim, iako je preporuka da se vitamin C najviše unosi ishranom, pojedine osobe ne mogu tako uneti dovoljnu količinu, pa se okreću suplementaciji.

S obzirom na to da je vitamin C neophodan ljudskom organizmu, mnoge su i prednosti njegovog korišćenja. Ovo su neke od njih:

  • jača imunitet,
  • može smanjiti rizik od nastanka hroničnih bolesti
  • pomaže u prevenciji anemije i
  • pomaže održavanju dobrog pamćenja.

Vitamin C i imunitet

Vitamin C pomaže u podsticanju proizvodnje određenih vrsta belih krvnih ćelija, pomaže im da funkcionišu bolje i čuva ih od potencijalnih štetnih molekula, kao što su slobodni radikali.

On je esencijalni deo odbrambenog mehanizma ljudskog najvećeg organa, kože. Vitamin C ne samo da jača odbrambenu funkciju kože već i pospešuje brže zarastanje rana.

Smanjenje rizika od nastanka hroničnih bolesti

Vitamin C je moćni antioksidans koji jača antioksidativne nivoe krvi i pomaže organizmu u borbi protiv oksidativnog stresa, koji je povezan sa nastankom mnogih hroničnih bolesti. Vitamin C može da pomogne i u regulisanju visokog krvnog pritiska, kako zdravima, tako i pojedincima koji boluju od određenih hroničnih bolesti i imaju povišen krvni pritisak.

Tu nije kraj, ovaj vitamin je odličan i za regulisanje i smanjenje lošeg holesterola i triglicerida.

Na ovaj način vitamin C može biti odlična prevencija za nastanak hroničnih stanja kao što su kardiovaskularne bolesti.

Prevencija anemije

Gvožđe je neophodno ljudskom organizmu kako bi normalno funkcionisalo, ono pomaže u proizvodnji crvenih krvnih zrnaca i transportu kiseonika kroz telo. U današnje vreme mnogi imaju problema sa nedostatkom gvožđa, kao i anemijom, koja se javlja kao posledica.

Vitamin C može poboljšati apsorpciju gvožđa iz hrane i tako pomoći u prevenciji nastanka anemije. Ovo je posebno značajno za ljude koji se pretežno hrane biljnom ishranom, jer se tako slabije unosi gvožđe u organizam.

Pomaže pamćenju

Normalno je da sa telom stari i mozak, a pamćenje se pogoršava, a često se javlja i neki oblik demencije. Više studija se bavilo pitanjem na koji način vitamin C može uticati na poboljšanje pamćenja i, eventualno, na prevenciju demencije.

S obzirom na to da povećani oksidativni stres utiče na centralni nervni sistem i povećava rizik od demencije, a vitamin C je poznat kao odličan antioksidans, suplementacija ovim vitaminom štiti centralni nervni sistem i smanjuje rizik od pojave demencije.

Devojka drži kapsulu vitamina C

Znaci nedostatka vitamina C

Nedostatak vitamina C je redak u razvijenim zemljama, ali se može javiti sa ograničenom ishranom koja obezbeđuje manje od 10 mg dnevno tokom jednog meseca ili duže.

U razvijenim zemljama, najveći rizik od nedostatka uključuje ishranu iz koje izostaje (ili je značajno ograničeno) voće i povrće, zatim navike poput pušenja duvana ili dugotrajno izlaganje pasivnom pušenju kao i zloupotreba droga i alkohola.

Najčešći znaci nedostatka:

  • Skorbut, karakteristična bolest teškog nedostatka vitamina C, pokazuje simptome koji su rezultat gubitka kolagena koji slabi vezivno tkivo:
    1. Pege na koži uzrokovane krvarenjem i modricama iz oštećenih krvnih sudova,
    2. Oticanje ili krvarenje desni i eventualni gubitak zuba,
    3. Gubitak kose,
    4. Odloženo zarastanje rana na koži.
  • Umor, malaksalost;
  • Anemija usled nedostatka gvožđa usled smanjene apsorpcije ne-hem gvožđa.

Neželjeni efekti prekomerne upotrebe

Vitamin C je neophodan ljudskom organizmu i potrebno ga je unositi u dovoljnim količinama, ali šta se dešava ako preteramo sa unosom ovog vitamina?

Vitamin C je rastvorljiv u vodi i ne čuva se u ljudskom organizmu. To znači da se sva količina vitamina koju unesemo u organizam transportuje u tkivo putem telesnih tečnosti, a višak se izbaci iz organizma preko urina. Zato se ne morate plašiti da ćete uneti previše vitamina C putem voća i povrća.

Ipak, preterivanje sa suplementacijom vitamina C može stvoriti neke neželjene efekte, kao što su:

  • problemi sa probavom,
  • kamenje u bubregu i
  • prevelika akumulacija gvožđa u organizmu.

Problemi sa probavom

Najčešći neželjeni efekti prekomerne upotrebe vitamina C su problemi sa probavom. Ovi problemi se javljaju u vidu dijareje i mučnine, i to ako se uzme više od 2.000 mg vitamina C u toku jednog dana.

Kamenje u bubregu

Prekomerna upotreba vitamina C u vidu suplemenata može povećati količinu oksalata u bubrezima, zbog čega se u njima može pojaviti kamenje.

Prevelika akumulacija gvožđa u organizmu

Pomenuli smo da je jedna od prednosti korišćenja vitamina C to što pomaže u prevenciji nastanka anemije, jer poboljšava apsorpciju gvožđa iz hrane. Ali ako se pretera sa unosom vitamina C, u organizmu se može nakupiti previše gvožđa.

O ovome bi najviše trebalo da povedu računa osobe koje imaju specifična zdravstvena stanja, kao što je hemohromatoza, jer u takvim slučajevima akumulacija gvožđa u organizmu može imati ozbiljne posledice po jetru, srce, pankreas i centralni nervni sistem.

Zaključak

Fizički je nemoguće prekomerno uneti vitamin C putem hrane i to nikako ne bi trebalo da vas plaši ili odvrati od konzumacije voća i povrća bogatih ovim vitaminom.

U većini slučajeva, ako se jave neželjeni efekti, to je karakteristično za doze veće od 2.000 mg u toku jednog dana. Preporučena dnevna doza za muškarce je 90 mg, a 75 mg za žene i toga bi trebalo da se pridržavate ukoliko koristite suplement vitamina C.

Ako vam ne nedostaje ovaj vitamin, ne treba ni da koristite suplemente, jer dovoljnu količinu možete dobiti putem ishrane bogate voćem i povrćem.

NEWSLETTER

Moj Wiener portal