r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Da li je dobro ići na spavanje gladan?

Da li se ikada desilo da vam se toliko spava a da ste u isto vreme i veoma gladni? Šta radite u takvim situacijama? Jedete li bez razmišljanja ili pak gladni odlazite na spavanje?

Verovatno su vam više puta rekli kako nije dobro jesti pred spavanje i da je bolje leći gladan nego punog stomaka. Međutim, da li je to stvarno tako?

U nastavku teksta možete pročitati više o tome je li dobro ići na spavanje gladan, zašto se glad javlja pre spavanja, kao i šta možete jesti pre spavanja.

Gladni pred spavanje

U mnogim slučajevima kada se hranite zdravo ili poštujete određeni plan ishrane, može se desiti da budete gladni pre spavanja.

Navešćemo neke od razloga zašto se to može desiti.

Zdrav način ishrane

Zdrav način ishrane obično podrazumeva 3 obroka dnevno i male užine između njih. Večera je uglavnom poslednji obrok i u većini slučajeva u pitanju je rana večera. Osobama koje ranije idu na spavanje ovo može savršeno odgovarati, ali onima koji ležu kasnije i ne toliko. Ako na spavanje idete kasno, vrlo verovatno ćete pre spavanja osećati glad.

Smanjen unos kalorija

Ako poštujete neku specifičnu dijetu tokom koje treba da unosite manje kalorija nego obično, vrlo je verovatno da ćete osećati glad u toku noći.

U tom slučaju nije problem otići na spavanje gladan ako je hrana koju unosite u toku dana raznovrsna i hranljiva, čak i ako je dijeta restriktivna.

Osećaj gladi u večernjim satima može se javiti i ako praktikujete periodični post.

Ne spavate dovoljno

Osećaj gladi pre spavanja može biti posledica nedovoljno sna. Umor može biti okidač hormona koji dovodi do povećane želje za hranom i osećaja gladi.

Hormon leptin može se pokrenuti zbog nedovoljno sna i izazvati glad čak i odmah nakon jela.  

Zdrava i dovoljna količina sna je ključna ako ne želite da osećate glad pre spavanja.

Pothranjenost ili neuhranjenost

Glad koja se javlja pre spavanja može biti znak mnogo ozbiljnijeg zdravstvenog stanja kao što je neuhranjenost.

Pothranjenost je vrsta neuhranjenosti i može se javiti ako unosite manje od 1.800 kalorija dnevno i kada ishrana koja se praktikuje nije bogata vitaminima, mineralima i ostalim bitnim komponentama, što je neophodno za dobro izbalansiranu ishranu.

Produžena pothranjenost može izazvati ozbiljne zdravstvene probleme, kako deci, tako i odraslima.

Šta je bolje – jesti pred spavanje ili ići u krevet gladan?

Iako možda nije najprijatniji osećaj, ići gladan na spavanje i nije tako loše. Ukoliko imate zdravu i izbalansiranu ishranu u toku dana i unosite dovoljan broj hranljivih namirnica, vitamina i minerala, ići gladan na spavanje može biti bolja opcija nego jesti tik pred odlazak u krevet.

Postoje mnoge nuspojave koje se mogu javiti ako jedete neposredno pre odlaska u krevet, a neke od njih su sledeće:

  • povećanje telesne težine,
  • povećanje masnih naslaga,
  • loše varenje,
  • usporen metabolizam i
  • loš san.

Ako poslednji obrok pojedete više od 4 sata pre odlaska na spavanje, dopuštate svom organizmu da se oporavi, odmori i pripremi za novi dan.

Šta ako baš morate da jedete pre odlaska na spavanje?

Naravno, nije uvek moguće otići na spavanje gladan, jer nekad ne možete zaspati u takvom stanju. Tada nema potrebe da se mučite, pa slobodno pojedite nešto kako biste lakše zaspali.

Naravno, podrazumeva se da bi trebalo da obratite pažnju na količinu hrane koju jedete pre spavanja, kao i koja je to hrana.

Ako ne želite da sebi stvorite problem, a ipak biste da imate neku užinu pred spavanje, onda bi trebalo da to bude neka od sledećih namirnica:

  • ćuretina,
  • piletina,
  • riba,
  • orašasti plodovi i
  • jaja.

Mala porcija neke od ovih namirnica u kombinaciji sa složenim ugljenim hidratima, kao što su krekeri ili hleb od integralnih žitarica, može vam utoliti glad a da ne napravi problem sa probavom ili snom.

Hrana koju bi trebalo izbegavati pred spavanje

Ako odlučite da prezalogajite nešto pre spavanja, trebalo bi da izbegavate hranu koja se dugo vari, koja može uznemiriti stomak i poremetiti kvalitet sna. U pitanju je sledeća hrana:

  • pržena,
  • začinjena i ljuta,
  • masna i
  • previše slatka.

Takođe, trebalo bi da izbegavate pića koja sadrže kofein i alkohol kako biste zaspali na vreme i imali kvalitetan san.  

Kako sprečiti glad pre spavanja?

Donosimo vam sledeće savete, koji mogu pomoći da sprečite glad pre spavanja, a samim tim i jedenje kasno u noć:

  • Imajte 3 redovna obroka u toku dana, svaki dan u isto vreme i dve užine ako je potrebno.
  • Neka vam ishrana bude raznovrsna, bez isključivanja čitavih grupa namirnica.
  • Jedite više proteina i hrane bogate vlaknima za večeru.
  • Izbegavajte smutije i šejkove za večeru jer se oni dosta brže vare, pa brzo budete gladni.
  • Izbegavajte nezdrave namirnice, kao što su slatkiši i grickalice.
  • Imajte ustaljenu rutinu spavanja i idite na spavanje između 22 i 23 časa.

Zaključak

U većini slučajeva ići na spavanje gladan mnogo je bolja opcija nego jesti tik pred odlazak u krevet. Na taj način izbegavate probleme sa probavom, lošim snom i neželjenim povećanjem telesne težine. Naravno, bitno je da vodite računa šta i koliko jedete u toku dana i budete sigurni da u organizam unosite sve neophodne hranljive namirnice.

Ako baš ne možete da zaspite gladni i morate nešto da pojedete, onda je bitno da to bude manja porcija lakše hrane, koju ćete svariti bez teškoća i bez ometanja sna.

OZNAKE: gladnesanicaspavanje

NEWSLETTER