r

Mislite na svoje zdravlje i zdravlje ljudi oko vas! #OstaniteOdgovorni

Vitamin D – Zašto je toliko bitan za organizam?

Da li se i vama čini kako se u poslednje vreme dosta često spominje vitamin D? Sve češće možete čuti i pročitati kako je ovaj vitamin neophodan za normalno funkcionisanje organizma, kako pomaže u jačanju imunog sistema i kako je odličan u borbi protiv infekcija disajnih organa, a ranije se o njemu pričalo samo u kontekstu sunca i kože.

Namirnice koje sadrže Vitamin D

Ako o vitaminu D ne znate mnogo, savetujemo vam da nastavite da čitate ovaj tekst, jer ćete naučiti sve što bi trebalo.

Šta je vitamin D?

U pitanju je kompleksan vitamin koji nastaje u koži pod uticajem ultraljubičastih zraka. Zbog toga se često naziva i „sunčani vitamin”. Naše telo prirodno stvara vitamin D kada je izloženo sunčevim zracima, a problem može nastati u zimskim mesecima, kada im nismo dovoljno izloženi.

Vitamin D se sastoji od vitamina D1, D2, D3, D4 i D5, s tim što vitamin D3 nastaje iz hrane životinjskog porekla, a vitamin D2 iz biljne hrane.

Značaj vitamina D

Ovaj vitamin ima mnogo važnih funkcija, a neke od najznačajnijih su regulisanje apsorpcije kalcijuma i fosfora, kao i održavanje jakog imuniteta.

Pored toga, utiče i na zdravlje i normalan razvoj kostiju i zuba, kao i na otpornost organizma na određene bolesti.

Ako se u organizmu ne stvara dovoljno ovog vitamina, postoji rizik od razvijanja različitih koštanih abnormalnosti, kao i od pojave osteoporoze.

Kako nam sve vitamin D može pomoći

Pored primarnih koristi koje imamo od vitamina D, kao što su održavanje normalnog funkcionisanja organizma, jačanje imuniteta i kostiju, ovaj vitamin pomaže i kod određenih bolesti i stanja.

Sa vitaminom D u borbi protiv bolesti

Različite studije došle su do sledećih saznanja o vitaminu D:

Vitamin D pomaže kod depresije

Istraživanja su pokazala da ima značajnu ulogu u regulisanju raspoloženja i suzbijanju depresije. U jednoj studiji naučnici su otkrili da su se kod osoba koje pate od depresije simptomi znatno smanjili i poboljšali nakon korišćenja suplemenata vitamina D.

Vitamin D pomaže u gubitku neželjenih kilograma

Verovali ili ne, ovaj vitamin može uspešno pomoći osobama koje žele da se oslobode neželjenih kilograma tako što će pomoću njega smanjiti apetit. A pored toga, kod gojaznih osoba može se poboljšati i kardiovaskularno zdravlje.

Vitamin D smanjuje rizik od pojave demencije i Alchajmerove bolesti

Iako vitamin D ne čini čuda i ne može potpuno sprečiti nastanak demencije, kao ni Alchajmerove bolesti, istraživanja su pokazala da osobe koje pate od demencije imaju znatno niže nivoe vitamina D nego zdrave osobe.

Dlan ispred sunca koje zalazi

Pazite se nedostatka

Postoje mnogi faktori koji mogu uticati na sposobnost tela da proizvede dovoljnu količinu ovog vitamina samo pomoću sunca.

Neki od tih faktora su sledeći:

  • Korišćenje kreme za sunčanje;
  • Boravak u oblasti sa visokim nivoom zagađenosti;
  • Život u velikim gradovima;
  • Provođenje previše vremena u zatvorenom prostoru;
  • Tamnija koža, jer ako je prisutan veći nivo melanina, koža će upiti manje vitamina D.

Kako da znate da li vam nedostaje

Simptomi nedostatka vitamina D kod odraslih osoba mogu biti sledeći:

  • umor i malaksalost,
  • bol u mišićima i kostima i
  • česti lomovi kostiju.

Najlakši način da otkrijete nedostatak  jeste analiza krvi. Nakon što dobijete rezultate, na osnovu njih će vas vaš izabrani lekar posavetovati koji je najbolji način da unesete dodatni vitamin D u organizam.

Vitamin D u hrani

Na većinu faktora koji pomažu u proizvodnji vitamina D ne možemo uticati i zbog toga je bitno uneti ovaj vitamin i na neki drugi način, npr. ishranom.

Pojedina hrana sadrži vitamin D prirodno i zbog toga je poželjno da naredne namirnice uvrstite u ishranu:

  • losos,
  • sardine,
  • riblje ulje,
  • žumance iz jajeta i
  • pečurke.

Zaključak

Kako nam predstoji hladniji period sa vrlo malo sunca, potrebno je povesti računa o ishrani kako biste uneli dovoljno vitamina D u organizam. Naravno, kad god imate prilike, poželjan je boravak napolju i izlaganje sunčevim zracima uz neophodnu SPF zaštitu. Moguća je, a u nekim slučajevima i neophodna upotreba suplemenata vitamina D, a o tome će vas najbolje posavetovati vaš izabrani lekar.

NEWSLETTER

Moj Wiener portal