Laneno seme – lekovito i hranljivo

Kao jedan od najstarijih kultivisanih useva, lan se uzgaja od samog početka civilizacije. Ipak, poslednje dve decenije pažnju privlači njegovo seme budući da su u njemu otkrivena mnoga lekovita svojstva značajna za očuvanje zdravlja i pomoć kod lečenja pojedinih bolesti. Laneno seme je dobilo i laskav epitet: superhrana.

Činjenica da su brojna istraživanja pokazala i dokazala da redovno konzumiranje svega 10 grama mlevenih lanenih semenki značajno smanjuje pojavu karcinoma dojke i prostate već je dovoljna da ovu namirnicu konzumirate svakoga dana.

A za one sa hipertenzijom takođe dobra vest: redovna upotreba ove skromne (i jeftine) namirnice snižava krvni pritisak, kako su istraživanja pokazala, za prosečno 10%! Priznaćete, nije svejedno imati pritisak 140/90 i 126/81 i to bez lekova!

Posuda sa mlevenim lanenim semenom, bočica sa lanenim uljem i dve drvene kašike sa lenenim semenom na stolu

Malo istorije

Lan su poznavale i gajile najstarije civilizacije, poput egipatske, kineske i indijske. No, tada je bio važan zbog vlakana i pogodnosti za izradu tkanina od kojih su se šile odeća, posteljina i pravile druge tkanine.

Kasnije ga je potisnuo pamuk (jeftiniji za uzgoj i obradu), ali i danas ima mnogo onih koji preferiraju lanenu odeću jer je veoma prijatna.

U ljudskoj ishrani laneno seme se koristi preko 6.000 godina zbog lekovitosti i dobrobiti po organizam. Latinski naziv ove biljke Linum usitatissimum, što znači „najupotrebljiviji” govori o prepoznavanju značaja ovog semena i od strane naših davnih predaka.

Ova čudesna biljka bogata vitaminima, mineralima, masnim kiselinama i drugim dragocenim sastojcima koristila se i koristi u kulinarstvu, ali i u medicini i kozmetici.

Laneno seme i zdravstvene koristi

Seme lana je poslednjih decenija postalo vrlo popularno, gotovo je nezaobilazno u preporučenim režimima zdrave ishrane. Tako se na skali 100 najhranljivijih namirnica mleveni lan našao na vrlo visokom devetom mestu.

A evo medicinski potvrđenih razloga zašto konzumiranje mlevenog lanenog semena treba da bude vaša svakodnevna navika:

Reguliše nivo holesterola

Može se reći da popularnost lanenom semenu daje to što je odličan izvor omega-3 masnih kiselina.

A upravo ove masne kiseline su zaslužne za regulaciju HDL i LDL holesterola u krvi, kao i u prevenciji bolesti srca i krvnih sudova.

Laneno seme je bogat izvor zasićenih masnih kiselina (oleinske) i sigurno jedan od najboljih biljnih izvora omega 3 masnih kiselina. Ove kiseline nalaze se i u ribljem ulju a jedna od najvećih zdravstvenih koristi ogledaju se u smanjenju upalnih procesa u organizmu.

Odlična kombinacija za poboljšanje zdravlja kardiovaskularnog sistema je konzumiranje lanenog semena u kombinaciji sa orasima i ribom!

Laneno seme reguliše nivo šećera u krvi

Preliminarna istraživanja su potvrdila da redovni dnevni unos semenki lana može poboljšati nivo šećera u krvi kod osoba sa dijabetesom tipa 2.

Ono takođe poboljšava insulinsku osetljivost, što može biti značajno i za one koji vežbaju ili imaju insulinsku rezistenciju.

Metalni lončić iz kojga izlazi laneno seme

Laneno seme povoljno deluje na digestivni trakt

Laneno seme utiče na regulaciju crevne flore i obnavlja je, jer eliminiše toksine i otrove iz organizma. Tako doprinosi održanju normalne telesne težine i smanjuje osećaj gladi. Pošto oblaže sluzokožu želuca, pomaže i protiv pojačanog lučenja želudačne kiseline.

U kontaktu sa tečnošću mleveni lan stvara sluz koja zapravo podmazuje creva i tako olakšava njihovo pražnjenje (sprečava konstipaciju).

Laneno seme poboljšava imunitet

Jak imunitet nam je svima posebno važan, naročito u pandemijskim uslovima u kojima smo se našli.

Iako najčešće rešenje tražimo u borovnicama i južnom voću, treba reći da laneno seme, zahvaljujući lignanima, predstavlja veoma bogat izvor antioksidanasa. Oni se sjajno bore protiv raznih upalnih procesa, virusa, bakterija i gljivica i tako čuvaju zdravlje naših ćelija.

Posebno za dame – za zdravu kožu i lep ten

Malo i snažno laneno seme pozitivno utiče i na zdravlje kože. Može se koristiti za njenu negu jer smanjuje akne, upale, pomaže u čišćenju pora, ubrzava zarastanje opekotina od sunca.

Preporučuje se da se koristi kao tonik za lice, tako što semenke ostavite da odstoje nekoliko sati u vodi, a potom je tupferom nanosite na kožu. Promene će odmah biti vidljive!

Nutritivne vrednosti lanenog semena i značaj u ishrani

Nije preterano reći da laneno seme može da se pohvali brojnim raznovrsnim sastojcima visokog kvaliteta, što je važno za očuvanje zdravlja i ublažavanje nekih tegoba.

Omega 3 masne kiseline

Za vegetarijance i one koji ne jedu ribu laneno seme je najbolji izvor omega 3 masnih kiselina. Savremena medicina ove supstance smatra vrlo moćnim oružjem u borbi sa najčešćim bolestima savremenog čoveka – taloženje holesterola u krvnim sudovima, visok krvni pritisak, bolesti srca i krvnih sudova, moždani udar.

Uz omega 3 masne kiseline, i ALA, jedna od dve esencijalne amino-kiseline, mora da se unese hranom, jer je ljudski organizam ne stvara, a neophodna je u borbi sa najvećim zdravstvenim izazovima.

Lignani

Ova jedinjenja, kojih je u lanenom semenu više nego u bilo kojoj drugoj biljci, imaju antioksidativna i estrogenska svojstva. Zahvaljujući tome, veoma su važna za  zdravlje žena, ali i muškaraca.

Tako lekari upućuju na dodatna istraživanja koja bi pokazala u kojoj meri lignani u lanenom semenu mogu pomoći u očuvanju zdravlja i lečenju.

Dijetalna vlakna

Laneno seme sadrži dve vrste dijetalnih vlakana: rastvorljive i nerastvorljive. Vlakno fermentiše dejstvom bakterija u debelom crevu, što reguliše redovno pražnjenje creva.

S druge strane, rastvorljiva vlakna usporavaju varenje i tako pomažu u regulisanju šećera u krvi i snižavanju holesterola.

Visokokvalitetni proteini

Proteini lanenog semena bogati su specifičnim amino-kiselinama. Studije u laboratorijama potvrdile su da su ovi proteini pomogli u poboljšanju imunološke funkcije, smanjili holesterol i imali antigljivična svojstva.

Čaša šejka gledana odozgo ukrašena listom nane i semenom lana - Laneno seme

Kako da laneno seme koristite na najbolji način

Kad god odlučite da laneno seme dodate svojoj ishrani, uvek se opredelite za mleveno seme lana. Ono se lakše vari jer creva ne mogu razgraditi žilavu spoljnu ljusku semena.

Za najbolje efekte po zdravlje preporuka je da kupujete celo seme lana, meljete ga u mlinu za kafu ili blenderu i odmah upotrebite. Preostalu količinu treba čuvati u hermetički zatvorenoj posudi, u frižideru. Pravilno čuvanje sprečava oksidaciju i gubitak hranljivih svojstava. Na ovaj način mleveno se može čuvati do 4 meseca.

Preporučena doza

U sprovedenim istraživanjima zdravstvene koristi zabeležene su korišćenjem samo jedne kašike mlevenog lanenog semena (10 g) dnevno!

Evo i nekoliko predloga kako se laneno seme može jednostavno uvrstiti u svakodnevnu ishranu:

  • Doručak od toplih ili hladnih žitarica možete posuti mlevenim semenom lana i tako obogatiti ukus i nutritivnu vrednost obroka;
  • U jogurt ili kefir koji pijete za doručak umešajte mleveno laneno seme, dobićete izvanredan obrok;
  • Prilikom pripreme hleba, kifli, peciva i kolača obavezno dodajte kašiku mlevenog lanenog semena, jer time smanjujete kaloričnu vrednost, a poboljšavate nutritivni sastav;
  • Kada su salate u pitanju, neka laneno ulje bude deo dresinga;
  • Omiljenim smutijima mleveno laneno seme biće pravi dodatak za postizanje željene gustine.

Za koji god način da se opredelite, jednostavno i lako laneno seme postaće deo vaše svakodnevne ishrane i saveznik u očuvanju zdravlja.

Zaključak

Zbog sjajne nutritivne vrednosti i velikog broja sastojaka neophodnih za dobro funkcionisanje svih fizioloških procesa u organizmu, veoma je važno uvrstiti laneno seme u svakodnevnu ishranu.

Uz sve to, možete ga nabaviti u gotovo svakom supermarketu i prodavnici zdrave hrane po pristupačnoj ceni.

Naravno, koliko god da je laneno seme zdravo, nije za svakog. Ako imate neke zdravstvene probleme, obavezno se konsultujte s lekarom kako bi vam rekao da li vam ova namirnica na bilo koji način može škoditi.

OZNAKE: lanlaneno seme

NEWSLETTER

Moj Wiener portal